DHA – kwas 
dla matki i dziecka

Iwona Kazimierska
opublikowano: 05-04-2012, 00:00

Wyższe IQ i świetny wzrok u dziecka, zmniejszone ryzyko przedwczesnego porodu, a także depresji poporodowej — to korzyści ze stosowania w okresie ciąży nienasyconych kwasów tłuszczowych, a zwłaszcza DHA. Potwierdzają to liczne badania.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Kwas dokozaheksaenowy (DHA) jest jednym z niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3. Do rodziny tej należy też kwas alfa-linolenowy (ALA), który na drodze przemian enzymatycznych jest przekształcany w kwas eikozapentaenowy (EPA). Kwas dokozaheksaenowy jest ważnym budulcem ośrodkowego układu nerwowego i siatkówki oka.

Dla mózgu, oka i kości

DHA w mózgu płodu gromadzi się między 26. a 40. tygodniem ciąży, kiedy u dziecka następuje najbardziej intensywny wzrost mózgu i rozwój ośrodkowego układu nerwowego (OUN), wykształcają się funkcje poznawcze oraz narządy mowy i wzroku. DHA wpływa również na tkankę kostną płodu, zwiększając wchłanianie wapnia, wspomaga odporność i obniża ryzyko wystąpienia zespołu metabolicznego. Wstępne badania sugerują, że niedobór DHA może mieć wpływ na mechanizmy epigenetyczne niektórych chorób, w szczególności cukrzycy typu 1, zwiększać nadwrażliwość komórkową na alergeny oraz być przyczyną ADHD.

Kwas DHA ma także niebagatelne znaczenie w dalszym rozwoju dziecka. Ponieważ OUN rozwija się do 3. roku życia, dziecko powinno otrzymywać DHA wraz z mlekiem matki, a potem z mieszankami mlecznymi.

Ryba albo suplement

Organizm ludzki nie jest w stanie samodzielnie wytworzyć kwasów omega-3, dlatego musimy mu je dostarczać z pożywieniem. W największym stężeniu są one obecne w tłustych rybach morskich, takich jak makrela, łosoś, dorsz, tuńczyk czy śledź. W Polsce jedzenie ryb i owoców morza nie jest jednak zbyt popularne. Ponadto istnieje ryzyko, że mogą one być zanieczyszczone metalami ciężkimi oraz dioksynami. Warto zatem upewnić się, że ryby pochodzą z czystych ekologicznie rejonów.

„Najlepsze dla ciężarnej są śledzie, które zawierają cenne tłuszcze, a nie kumulują metali ciężkich” — mówi dr hab. n. med. Małgorzata Kozłowska-
-Wojciechowska z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego, przewodnicząca Rady Promocji Zdrowego Żywienia Człowieka.

Kwas DHA zawierają także nasiona lnu. Można spożywać je na surowo, jako dodatek do sałatek, twarożków, jogurtów naturalnych, posypać na kanapki lub uprażyć na patelni. Bezpiecznym źródłem DHA są też suplementy diety.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Iwona Kazimierska

× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.