Czy karanie niesolidnego pacjenta jest zgodne z prawem?

EG
opublikowano: 21-08-2018, 11:55

Czy wyciagnięcie konsekwencji finansowych lub zastosowanie innego rodzaju kar wobec pacjenta, który bez ostrzeżenia nie stawia się na umówioną wizytę, jest zgodne z prawem?

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Puls Medycyny” donosił w ostatnim czasie o pojawieniu się w Internecie zestawienia pacjentów, którzy mimo umówionej wizyty lekarskiej, bez uprzedzenia nie pojawiają się w gabinecie, przez co lekarze tracą czas, a w przypadku prywatnych gabinetów pieniądze. Dane niesolidnych chorych umieszczali na listach sami lekarze.

Tego rodzaju usługę oferuje serwis NiesolidnyPacjent.pl. Trafiają do niego numery telefonów tych osób, które umawiają się, a następnie nie pojawiają u doktora, a także numery dłużników placówek medycznych, zadłużonych np. z powodu opuszczonej wizyty. Uprawnienie do umieszczenia w bazie numeru telefonu pacjenta otrzyma każdy lekarz, który zarejestruje się i poda swój numer PZW.

Według UODO udostępnianie danych pacjentów lekarzom w takiej formie może ograniczyć chorym dostęp do świadczeń medycznych.

W przypadku publicznej placówki, która ma podpisany kontrakt z NFZ, jedyną dopuszczalną formą „kary” wobec pacjenta niestawiającego się na umówioną wizytę jest przesunięcie go na koniec kolejki – w takich przypadkach żadne obciążenia finansowe nie są zgodne z prawem.

„W leczeniu prywatnym kwestia pobierania opłat za nieodwołanie wizyty może być opisana w regulaminie podmiotu, udostępnionym pacjentowi. Opłata nie powinna być nałożona, jeżeli nieobecność pacjenta wynikała z okoliczności, na które nie miał on wpływu” – dodaje Oskar Luty, adwokat z kancelarii prawnej Fairfield.

Placówki prywatne powinny również wprowadzić dobrą praktykę odwoływania, w razie potrzeby, wizyt drogą telefoniczną lub mailową.

Lekarz nie może oczywiście odmówić udzielenia pomocy w sytuacjach nagłych, gdy chory jest w ciężkim lub zagrażającym jego życiu stanie. W innych sytuacjach, odmawiając udzielenia świadczenia, lekarz powinien uprzedzić o tym pacjenta, wskazać realne możliwości uzyskania świadczenia u innego specjalisty oraz udokumentować każdy przypadek odmowy w dokumentacji medycznej – wraz z podaniem szczegółowego uzasadnienia swojej decyzji. 

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: EG

Najważniejsze dzisiaj
Puls Medycyny
Prawo / Czy karanie niesolidnego pacjenta jest zgodne z prawem?
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.