Częste spożywanie chipsów podwyższa ryzyko depresji [BADANIA]

JW/PAP
opublikowano: 27-09-2022, 09:55

Naukowcy zaobserwowali, że istnieje wyraźna zależność pomiędzy tym, co jemy w formie przekąsek w ciągu dnia a naszym dobrostanem psychicznym. Najgorszy wpływ okazały się mieć chipsy ziemniaczane.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Częste podjadanie chipsów może niekorzystnie wpływać na zdrowie psychiczne.
Częste podjadanie chipsów może niekorzystnie wpływać na zdrowie psychiczne.
Fot. Pixabay
  • Chcąc uchronić się przed jesiennym obniżeniem nastroju, powinniśmy zamiast po chipsy sięgnąć po owoce - wynika z analizy opublikowanej przez „British Journal of Nutrition”.
  • Częste spożycie chipsów (2-3 razy w tygodniu) przekładało się na większe prawdopodobieństwo wystąpienia objawów depresji, zaburzeń lękowych oraz na pogorszenie ogólnego stanu psychicznego.

Naukowcy z Aston University w Birmingham wykazali, że częste spożywanie chipsów ziemniaczanych może przyczyniać się do pogorszenia pamięci i zaburzeń nastroju, podczas gdy owoce zmniejszają ryzyko depresji.

Chipsy a zdrowie. Naukowcy: zwiększają ryzyko depresji

Badania przeprowadzono wśród 428 zdrowych osób, które wypełniały kwestionariusze dotyczące nawyków żywieniowych, aktywności fizycznej i zdrowia psychicznego w ciągu ostatniego roku.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Dieta śródziemnomorska korzystnie wpływa na sprawność umysłu [BADANIE]

Naukowcy zaobserwowali, że istniała wyraźna zależność pomiędzy tym, co uczestnicy zjadali jako przekąskę w ciągu dnia a ich dobrostanem psychicznym. Najgorszy wpływ okazały się mieć chipsy ziemniaczane – ich częste spożycie (2-3 razy w tygodniu) przekładało się na większe prawdopodobieństwo wystąpienia objawów depresji, zaburzeń lękowych oraz na pogorszenie ogólnego stanu psychicznego. Osoby, które częściej wybierały owoce, cieszyły się z kolei mniejszą podatnością na zaburzenia zdrowia psychicznego.

Częste podjadanie chipsów miało związek z pogorszeniem zdolności poznawczych, w tym problemami z pamięcią.

Owoce pozytywnie wpływają na psychikę

Z kolei spożywanie jakichkolwiek owoców w dowolnej ilości było związane z lepszym zdrowiem psychicznym, przy czym korzyści były większe im częściej uczestnicy sięgali po owoce.

Wyniki te potwierdzają pozytywny wpływ owoców na zdrowie psychiczne. Wcześniejsze analizy wykazały m.in. zmniejszenie ryzyka objawów depresji u osób spożywających często jagody, banany i suszone owoce.

– Spożywanie surowych owoców sprawia, że dostarczamy naszemu organizmowi większej dawki przeciwutleniaczy, które pozytywnie wpływają na zdrowie psychiczne. Dzięki prostej zmianie nawyków żywieniowych możemy więc zapewnić sobie lepszy nastrój i zmniejszyć ryzyko rozwoju depresji – komentują autorzy publikacji.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Dieta na depresję: nowa propozycja NFZ

Psychologia i psychiatria
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
×
Psychologia i psychiatria
Wysyłany raz w miesiącu
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych osobowych będzie Grupa Rx sp. z o.o. Klauzula informacyjna w pełnej wersji dostępna jest tutaj
Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.