Ćwiczenia siłowe pomagają w walce z depresją

EG
opublikowano: 06-06-2018, 15:23
aktualizacja: 06-06-2018, 15:27

Metanaliza danych opisana na łamach pisma „JAMA Psychiatry” wykazała, że ćwiczenia siłowe w znacznym stopniu minimalizują objawy depresji.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Związek między aktywnością fizyczną a depresją był już wcześniej badany. Naukowcy zgodnie twierdzili, że regularne ćwiczenie pomaga zwalczyć jej objawy u osób z klinicznie potwierdzoną diagnozą.

Trening siłowy minimalizuje objawy zdiagnozowanej depresji
Trening siłowy minimalizuje objawy zdiagnozowanej depresji
iStock

Badania przeprowadzone rok temu udowodniły, że trening siłowy pomaga ludziom wyzwolić się od poczucia niepokoju i stresu – zatem w kolejnej pracy naukowcy postanowili skupić się na klinicznej depresji. Sprawdzili, jak ćwiczenia siłowe oddziałują na chorych ze zdiagnozowaną depresją oraz czy wiek, płeć i ogólny stan zdrowia pacjenta różnicują te wyniki.

Badacze zebrali ocenione przez nich jako najbardziej miarodajne prace naukowe z przeszłych lat dotyczące aktywności fizycznej i depresji – interesowały ich jedynie badania z grupą kontrolną oraz te, które sprawdziły natężenie symptomów choroby przed i po treningu. Wnioski zostały wysnute na podstawie 33 badań, w których łącznie brało udział około 2000 kobiet i mężczyzn w różnym wieku, część z nich miała postawioną diagnozę.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Różnice w objawach depresji u mężczyzn i kobiet

Jakie były wyniki analizy? Podobne, niezależnie od wieku czy płci badanych – nawet częstotliwość ćwiczeń nie miała, jak się okazuje, większego znaczenia – trening siłowy minimalizował objawy zdiagnozowanej depresji i zmniejszał jej ryzyko u osób z obniżonym nastrojem, ale bez lekarskiej diagnozy. Także przyrost tkanki mięśniowej, lub jego brak nie korelował z poprawą nastroju uczestników. Najważniejszy był sam udział w treningu i wykonanie wszystkich ćwiczeń zaleconych przez trenera.

Autorzy badania przypuszczają, że trening siłowy poza tym, że wzmacnia organizm fizycznie, może pozytywnie wpływać na produkcję neuroprzekaźników i równowagę chemiczną układu nerwowego. Zastrzegają jednak, że ćwiczenia nie mogą zastąpić psychoterapii i leczenia farmakologicznego, a jedynie poprawić komfort życia chorych.

Źródło: The New York Times

PRZECZYTAJ TAKŻE: Depresja zaczyna się w układzie odpornościowym?

Psychologia i psychiatria
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
×
Psychologia i psychiatria
Wysyłany raz w miesiącu
Specjalistyczny newsletter przygotowywany przez ekspertów
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych osobowych będzie Grupa Rx sp. z o.o. Klauzula informacyjna w pełnej wersji dostępna jest tutaj

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: EG

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.