Chorujący przewlekle nie jest mile widzianym pracownikiem

IKA
aktualizacja: 28-06-2018, 14:24

„Nie przyznaję się w pracy do choroby, bo to zbyt duże ryzyko”. Tak deklaruje wiele osób przewlekle chorych. 71 proc. przedstawicieli sektora HR przyznaje, że zdarzają się sytuacje odrzucenia kandydatury pracownika ze względu na jego stan zdrowia. Tymczasem dla chorych przewlekle praca zawodowa jest bardzo ważna.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

23 proc. osób w wieku produkcyjnym choruje przewlekle. Łączenie pracy zawodowej z chorobą i leczeniem nie jest proste. Ale chorujący mają bardzo silną motywację, aby pozostać aktywnymi. „Moja choroba sprawiła, że więcej od siebie wymagam” – mówi jedna z osób, które wzięły udział w badaniu „Identyfikacja problemów i potrzeb osób z chorobami przewlekłymi”. Próbują udowodnić otoczeniu, że radzą sobie z chorobą i mogą pracować, jak inni. Nie oczekują taryfy ulgowej i nie chcą być oceniani przez pryzmat choroby. Zdarzają im się tzw. gorsze dni, czasami muszą wykonać dodatkowe badania lub przyjąć kolejną serię leków, oczekują więc ze strony pracodawcy jedynie większej elastyczności, np. zgody na pracę z domu w danym dniu.

Punkt widzenia pracodawców jest odmienny. Dominuje stereotyp chorującego pracownika, jako osoby, która będzie stanowić dla firmy i zespołu obciążenie: więcej zwolnień lekarskich, spadek wydajności, niechęć do podejmowania nowych wyzwań, a na dodatek niezadowolenie współpracowników i konflikty w zespole.

„Pracodawcy RP zainicjowali projekt „Choroba? Pracuję z nią!”, ponieważ wierzą, że dążenia pacjentów, aby być skutecznie i nowocześnie leczonymi i móc powrócić do pełnej aktywności, w tym zawodowej, jest w naszym wspólnym interesie. Obecnie zachodzą zmiany demograficzne, w wyniku których osób chorujących przewlekle będzie przybywać. Jako organizacja pracodawców chcemy wyraźnie powiedzieć, że pracownik z chorobą przewlekłą, który chce pozostać aktywny na rynku pracy, powinien otrzymać pełne wsparcie. Wiele do zrobienia mają sami pracodawcy, którzy powinni uwzględnić potrzeby pracowników chorujących przewlekle przy organizowaniu miejsc pracy, ale jednocześnie bardzo ważne jest wsparcie ze strony systemu zdrowia. To system zdrowia musi zagwarantować pacjentom dostęp do skutecznego, nowoczesnego i spersonalizowanego leczenia. Bo każdy pacjent choruje inaczej, a dana choroba u każdego może mieć inną formę” – mówi Arkadiusz Pączka, dyrektor Monitoringu i Legislacji Pracodawcy RP.

„Dopóki mogę, udaję zdrową osobę” – to cały czas skuteczna strategia chorujących przewlekle pracowników, która jednak dodatkowo ich obciąża. Muszą sobie radzić nie tylko z obowiązkami zawodowymi, ale także z tym, jak ukryć chorobę, radzić sobie z pogorszeniem samopoczucia czy koniecznością wyjścia z pracy na badania, rehabilitację. Pracodawcy zapytani, co mogłoby ich skłonić do zatrudnienia osoby chorującej przewlekle mówią, że musieliby mieć pewność, że taka osoba naprawdę chce pracować i nie będzie wykorzystywać choroby, jako wymówki. Równie ważną dla nich kwestią, choć zupełnie innej natury, byłoby przekonanie, że istnieje skuteczne leczenie, które utrzyma chorobę pracownika w ryzach.

Źródło: Barometr Rynku Pracy IX, Raport Work Service,
Badanie „Choroby przewlekłe a polscy pracodawcy” przeprowadzone metodą CAWI, wielkość próby 220 respondentów, maj 2018.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: IKA

Najważniejsze dzisiaj
Puls Medycyny
/ Chorujący przewlekle nie jest mile widzianym pracownikiem
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.