Chodzenie spać między godz. 22 a 23 jest najzdrowsze dla serca [BADANIA]

MJM/PAP
opublikowano: 15-11-2021, 12:51

Obszerne badanie wskazało, że osoby chodzące spać po północy mają o 25 proc. wyższe ryzyko rozwoju chorób układu krążenia niż zasypiające między godz. 22 a 23. Zasypianie zbyt wczesne również szkodzi.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Badania wykazały, że u osób zasypiających po północy miały ryzyko chorób układu krążenia było o 25 proc. wyższe niż u zasypiających między godz. 22 a 22.59.
iStock

Pora zasypiania ma kluczowe znaczenie dla zdrowia serca - wskazuje badanie przeprowadzone przez naukowców z University of Exeter.

- Organizm ma 24-godzinny, wewnętrzny zegar zwany rytmem dobowym, który pomaga w regulowaniu funkcjonowania fizycznego i mentalnego - mówi dr David Plans, autor publikacji, która ukazała się na łamach „The European Heart Journal – Digital Health”.

- Choć nie możemy wyciągnąć wniosków na temat przyczyn i skutków, wyniki wskazują, że wczesne lub późne chodzenie spać może zaburzać biologiczny zegar, z negatywnymi konsekwencjami dla zdrowia sercowo-naczyniowego - dodaje.

Chodzenie spać między godz. 22 a 23 jest najzdrowsze dla serca

Naukowcy przeanalizowali dane na temat prawie 90 tys. osób zarejestrowanych w programie UK Biobank.

Uwzględnili m.in. informacje o stanie zdrowia, stylu życia, sprawności fizycznej oraz wyniki obserwacji snu z użyciem noszonych na nadgarstku akcelerometrów.

W czasie trwającej prawie 6 lat późniejszej obserwacji uczestników, u 3,6 proc. z nich (ponad 3 tys.) pojawiła się choroba układu krążenia.

Po uwzględnieniu różnych czynników, w tym wieku, płci, czasu snu, jego regularności, chronotypu, palenia, wagi, cukrzycy, ciśnienia krwi, poziomu cholesterolu, czy statusu społeczno-ekonomicznego, pojawił się wyraźny związek z porą zasypiania.

U osób zasypiających po północy ryzyko chorób układu krążenia było o 25 proc. wyższe niż u zasypiających między godz 22 a 22.59.

Uczestnicy chodzący spać między godz. 23 a 23.59 mieli ryzyko o 12 proc. wyższe, a zasypiający przed godz. 22 - o 24 proc.

Kardiologia
Ekspercki newsletter przygotowywany we współpracy z kardiologami
ZAPISZ MNIE
×
Kardiologia
Wysyłany raz w miesiącu
Ekspercki newsletter przygotowywany we współpracy z kardiologami
ZAPISZ MNIE
Administratorem Twoich danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska). Klauzula informacyjna w pełnej wersji dostępna jest tutaj

Późne chodzenie spać szkodzi zwłaszcza kobietom?

Późniejsza analiza wskazała jeszcze, że późne chodzenie spać szczególnie szkodzi kobietom, a zasypianie zbyt wczesne miało większy wpływ na mężczyzn.

- Nasze badanie wskazuje, że optymalny czas na zaśnięcie znajduje się w szczególnym punkcie 24-godzinnego cyklu i odchylenia od niego mogą być szkodliwe dla zdrowia. Najbardziej ryzykowny jest czas krótko po północy, być może dlatego, że redukuje możliwość ekspozycji na światło poranka, które ustawia biologiczny zegar - mówi dr Plans.

Jeśli chodzi o różnice między płciami, na razie trudno je wyjaśnić.

Przyczyna może leżeć różnicach w odpowiedzi układu hormonalnego na zaburzenia dobowego rytmu - spekulują badacze.

Z drugiej strony, na wyniki mógł mieć wpływ późny wiek uczestniczek wynikający z tego, że ryzyko chorób sercowo-naczyniowych rośnie u kobiet po menopauzie.

- To oznaczałoby, że nie ma różnic w sile korelacji u kobiet i u mężczyzn - wyjaśnia ekspert.

- Podczas gdy wyniki nie wskazują na relacje przyczynowo-skutkowe, czas zasypiania jawi się jako potencjalny czynnik ryzyka chorób serca, niezależny od innych czynników i charakterystyki snu. Jeśli nasze rezultaty zostaną potwierdzone w innych badaniach, czas zasypiania i podstawowa higiena snu mogą służyć jako niedrogie metody obniżania ryzyka chorób serca w społeczeństwie - twierdzi naukowiec.

PRZECZYTAJ TAKŻE: 10 zasad zdrowego wzorca żywieniowego dla serca. Najnowsze badania

Prewencja sercowo-naczyniowa u kobiet ma wiele odrębności

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.