Chcesz być zdrowy? Jedz wolniej, a unikniesz cukrzycy i udaru

EG
aktualizacja: 01-06-2018, 11:47

Amerykańskie Stowarzyszenie Kardiologiczne zaprezentowało badania, których wyniki sugerują, że nawyk szybkiego spożywania posiłków prowadzi do podwyższonego ryzyka zespołu metabolicznego oraz ściśle z nim powiązanych otyłości, udaru, chorób serca i cukrzycy.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

W trakcie konferencji w Kalifornii Amerykańskie Stowarzyszenie Kardiologiczne zaprezentowało prace japońskich naukowców z uniwersytetu w Hiroszimie

W 2008 roku zebrali oni ponad tysiąc zdrowych, dorosłych uczestników, którzy zostali poproszeni o szczegółowe opisanie swoich nawyków żywieniowych, w tym także określenie tempa, w jakim zwykle spożywają posiłki – wolne, umiarkowane lub szybkie. Przez kolejnych pięć lat stan zdrowia badanych był ściśle kontrolowany przez naukowców.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Dieta wysokobiałkowa zwiększa ryzyko niewydolności serca

U 84 proc. uczestników zdiagnozowano zespół metaboliczny, którego rozwój spowodowało, jak wynika z badań, szybkie tempo spożywania posiłków. Schorzenie zostało bowiem potwierdzone u 11,6 proc. osób określających swoje tempo jedzenia jako szybkie i u 6,5 proc. uczestników jedzących z umiarkowaną szybkością. Warto dodać, że zespół metaboliczny rozwinął się tylko u 2,3 proc. badanych opisujących tempo spożywania posiłków jako wolne. Po dokonaniu analizy danych japońscy naukowcy stwierdzili ponadto, że jedzący najszybciej są bardziej narażeni na nadciśnienie, wysoki poziom cukru i nadwagę.

PRZECZYTAJ TAKŻE: WHO: Tłuszcze trans znikną z żywności za 5 lat. Każdego roku zabijają 500 tys. ludzi

Dlaczego szybkość, z jaką jemy ma taki wpływ na nasze zdrowie? Kardiolodzy zwracają uwagę, że spożywając posiłek szybko – i co gorsza łącząc jedzenie z inną aktywnością np. pracą lub oglądaniem telewizji – nie jesteśmy w stanie kontrolować, ile i co jemy, zwykle więc pochłaniamy więcej. Gdy spożywamy posiłek wolniej, dokładniej go przeżuwamy i spowalniamy proces trawienia, a do naszego mózgu ma szansę dotrzeć informacja, że jesteśmy już syci. 

Jakie są zalecenia lekarzy? Każdy posiłek powinniśmy jeść przez przynajmniej 30 minut, w miejscu i okolicznościach, które pozwalają nam skupić się na tej właśnie czynności.

Źródło: Time

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jaka dieta ma korzystny wpływ na zdrowie sercowo-naczyniowe

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: EG

Najważniejsze dzisiaj
Tematy
Puls Medycyny
Diety / Chcesz być zdrowy? Jedz wolniej, a unikniesz cukrzycy i udaru
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.