BIP: Sierpień bez niespodzianek

Marek Gembal, dyrektor ds. współpracy z aptekami, IMS
03-10-2007, 00:00

Tak jak można było tego oczekiwać, sierpień 2007 roku okazał się miesiącem o niskim poziomie sprzedaży zarówno w aptekach, jak i hurtowniach farmaceutycznych. Wartość rynku detalicznego pozostawała na poziomie lipca, podczas gdy w tym samym okresie wartość rynku hurtowego w stosunku do lipca jednak wzrastała i to aż o 5 proc.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Porównując dynamikę wzrostu obu rynków, detalicznego i hurtowego, należy zauważyć, że po raz pierwszy w tym roku dynamika ta była identyczna i co najważniejsze - była całkiem duża, bo osiągnęła aż 8 proc. (porównując wartości rynku w sierpniu 2007 do sierpnia 2006 roku). Tym samym zahamowany został proces zwiększania wartości magazynowych zapasów aptecznych, który opisywaliśmy w poprzednim miesiącu. W układzie skumulowanym - od początku roku 2007 rynek sprzedaży detalicznej wzrósł o 5 proc., podczas gdy rynek sprzedaży hurtowej o 8 proc.
Reasumując: tak jak zwykle, sierpień okazał się miesiącem stabilizacji rynku na niskim poziomie, bez większych zmian jakościowych. W efekcie równomiernego przyrostu sprzedaży zarówno z aptek, jak i hurtowni nastąpiło proporcjonalne powiększenie marży realizowanej przez cały system dystrybucji leków.
Wartość BIP* w sierpniu 2007 wyniosła 108,8, a wartość BIP skumulowana od początku 2007 roku wyniosła 95,7.
A więc mimo kolejnego miesiąca wzrostu, łączny potencjał marży realizowanej przez cały łańcuch dystrybucji leków jest poniżej jego wartości z tego samego okresu roku ubiegłego.
Najważniejsze jest jednak przed nami. Jak wiadomo, okresem decydującym dla rynku farmaceutycznego jest okres jesiennego wzrostu, który rozpoczyna się od września, a kończy z początkiem kolejnego roku.

*BIP - Branżowy Indeks Potencjału Marży. Określa on dynamikę zmian łącznej marży realizowanej przez wszystkie apteki i hurtownie w Polsce, przy założeniu, że hurtownie i apteki realizują pełną dostępną marżę, a zatem sprzedają leki w cenach urzędowych. Tym samym BIP nie uwzględnia rabatów udzielanych w całym łańcuchu dystrybucyjnym. Najważniejszymi elementami wpływającymi na wielkość BIP są: wartość sprzedaży hurtowni i aptek oraz profil sprzedawanego asortymentu.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Marek Gembal, dyrektor ds. współpracy z aptekami, IMS

Tematy

Puls Medycyny

Praca i kariera / BIP: Sierpień bez niespodzianek
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.