Bieganie w masce obciąża płuca i serce

Rozmawiała Ewa Kurzyńska
opublikowano: 23-04-2020, 09:15

Jeżeli podczas treningu zakrywamy nos i usta, to wymiana oddechowa jest utrudniona. „Wydolność organizmu bardzo szybko się pogorszy. Na pewnym etapie nawet u bardzo wysportowanej osoby, która będzie oddychała za szybko, może dojść do zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej. Może pojawić się ból głowy, tachykardia, duszność” – mówi w wywiadzie dla "Pulsu Medycyny" prof. dr hab. n. med. Miłosz Jaguszewski, specjalista kardiolog z Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Z powodu zagrożenia koronawirusem SARS-CoV-2 mamy obowiązek zasłaniać nos i usta, przebywając w przestrzeni publicznej. Wiele osób korzysta z jednorazowych maseczek chirurgicznych. Jak długo taka maseczka spełnia swoją funkcję ochronną?

Prof. dr hab. n. med. Miłosz Jaguszewski
Zobacz więcej

Prof. dr hab. n. med. Miłosz Jaguszewski

Od początku epidemii koronawirusa SARS-CoV-2 byłem zwolennikiem powszechnego noszenia masek w miejscach publicznych i dobrze, że taki obowiązek spoczął na nas wszystkich. Używając jednorazowej maseczki z fizeliny w pomieszczeniach zamkniętych, np. biurze, powinniśmy wymieniać ją na nową nie rzadziej niż raz na pół godziny. Spacerując, wchodząc na chwilę do sklepu - maksymalnie co 2 godziny. Trzeba pamiętać, że brudna, wilgotna maseczka nie spełni swojej funkcji, a wręcz stanie się wylęgarnią drobnoustrojów.

Od 20 kwietnia można w celach rekreacyjnych wejść do parku, lasu. Podczas spaceru widziałam biegaczy intensywnie trenujących w maskach. Minął mnie także kolarz, jadący ze szczelnie zakrytą twarzą. Czy uprawianie sportu w masce nie jest szkodliwe dla zdrowia?

To z pewnością ryzykowne i jako kardiolog nie mogę takich praktyk zalecać z wielu względów. Po pierwsze, gdy uprawiamy sport w masce, to bardzo szybko staje się ona mokra i zamiast chronić przed infekcją, zwiększa jej ryzyko, o czym mówiłem już wcześniej. O ile podczas rutynowych czynności, takich jak wizyta na poczcie, jazda autobusem komunikacji miejskiej albo spacer, wciąż kogoś spotykamy, to biegając samotnie po lesie czy parku nie nawiązujemy kontaktów z ludźmi, co wynika z charakteru tego sportu. Podobnie jest w przypadku samotnego kolarstwa. Nie stanowimy zatem zagrożenia dla innych, sami także nie jesteśmy narażeni na zakażenie.

Kolejna kwestia: nawet osoba ogólnie zdrowa, jeśli podczas treningu zakryje nos i usta, to utrudni sobie wymianę oddechową. I wydolność organizmu bardzo szybko się pogorszy. Na pewnym etapie nawet u bardzo wysportowanej osoby, która będzie oddychała za szybko, może dojść do zaburzeń równowagi kwasowo-zasadowej organizmu. Może pojawić się ból głowy, tachykardia (szybkie tętno), duszność.

Pojawiły się teorie, że bieganie w masce ma formę treningu w hipoksji, czyli niedotlenieniu. Czy faktycznie tak jest?

Absolutnie nie. Trening w warunkach hipoksji wymaga określonych warunków, przybywania przez dłuższy czas na dużej wysokości, gdzie stężenie tlenu w powietrzu jest niższe niż np. na poziomie morza. To sprawia, że w organizmie sportowca jest stymulowane wytwarzanie czerwonych krwinek, wzrasta stężenie hemoglobiny, która transportuje tlen, a co za tym idzie – wzrasta wydolność organizmu. Niedotlenienie spowodowane treningiem w maseczce nie przyniesie takich efektów. Nie pomoże w budowaniu wydolności, a może wręcz zniechęcać do treningów i szkodzić.

A co z rehabilitacją pacjentów po zawałach lub z innymi schorzeniami, kardiologicznymi, dla których nawet bez maski wysiłek fizyczny jest często dużo większym wyzwaniem niż dla osób zdrowych?

Zasłanianie w takiej sytuacji ust i nosa może dodatkowo obciążać układ krążeniowo-oddechowy. Jeszcze szybciej i jeszcze bardziej niż u osoby zdrowej. Przykładowo: u pacjentów z napadowym migotaniem przedsionków może to zainicjować epizod arytmii. Wszelkie ćwiczenia, jakie są zalecane w prewencji wtórnej, lepiej wykonywać bez maski, szczególnie gdy podczas treningu czy rehabilitacji nie ma się kontaktu z innymi osobami. 

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Epidemia koronawirusa: kto i kiedy nie musi zasłaniać twarzy w miejscu publicznym

Koronawirus może pozostać na maseczkach nawet przez tydzień [BADANIE]

Koronawirus SARS-CoV-2: jak prawidłowo nałożyć i zdjąć maseczkę? Wytyczne GIS

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Rozmawiała Ewa Kurzyńska

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.