Bartłomiej Chmielowiec: Misja RPP to wzmocnienie pozycji pacjentów w Polsce

opublikowano: 09-03-2021, 18:50

W 2020 r. priorytetowym obszarem działań Bartłomieja Chmielowca było pogorszenie sytuacji pacjentów spowodowane pandemią COVID-19. Jako rzecznik praw pacjenta przeprowadził liczne interwencje i inicjatywy, mające na celu wzmocnienie poprawności przestrzegania praw pacjenta w Polsce. Do najważniejszych należały: usprawnienie obsługi pacjenta, poprawa dostępności świadczeń medycznych czy działania systemowe, wspomagające standaryzację świadczeń zdrowotnych.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Bartłomiej Chmielowiec
Szymon Łaszewski

„W pierwszych tygodniach epidemii zwiększona została liczba łączy infolinii, dzięki czemu mogliśmy szybciej i skuteczniej wspierać pacjentów. W 2020 r. odebraliśmy ponad 110 tys. połączeń, co - w porównaniu do roku poprzedniego - daje wzrost o 65 proc.” - stwierdza rzecznik.

Bieżące porady, konsultacje, interwencje

Konsultanci obsługujący Telefoniczną Informację Pacjenta na bieżąco udzielali porad dotyczących praw pacjenta, zmian związanych z organizacją systemu ochrony zdrowia w związku z epidemią SARS-CoV-2. Kwalifikowali także sytuację pacjentów do interwencji, mającej na celu szybką i doraźną pomoc w problematycznej sprawie. Tych ostatnich w ubiegłym roku podjęto ponad 7 tys.

W maju 2020 r. uruchomiona została nowa funkcjonalność, pozwalająca pacjentom skontaktować się z konsultantami Biura RPP za pomocą czatu. Od 11 maja do 31 grudnia z tej formy kontaktu skorzystało ponad 1,5 tys. pacjentów. Do 12 tys. rocznie zwiększyła się także liczba rozpatrzonych spraw pisemnych, podczas gdy w 2019 r. było ich 6,5 tys. „W 2020 r. podjąłem 191 spraw sprawy o charakterze systemowym, które były poparte pogłębioną analizą danego zagadnienia, z czego 97 dotyczyło kwestii związanych z epidemią SARS-CoV-2 oraz wdrażanymi w tym zakresie zmianami w systemie ochrony zdrowia” - przytacza kolejne liczby Bartłomiej Chmielowiec.

Cyfryzacja może wykluczać niektóre grupy

Rzecznik uważa, że polski system ochrony zdrowia przechodzi jedną z najtrudniejszych prób ostatnich lat. Jedną z oczywistych zmian jest rozwój cyfryzacji systemu, m.in. wprowadzenie teleporad. Poza oczywistymi korzyściami, niesie to za sobą wiele utrudnień, zwłaszcza dla tzw. grup zagrożonych wykluczeniem, a więc seniorów, osób z głębokimi niepełnosprawnościami ruchowymi i/lub intelektualnymi oraz chorobami psychicznymi.

„Istnieje zagrożenie, że ci pacjenci nie będą stosować się do zaleceń kontroli swojego stanu zdrowia, dlatego wymagana jest aktywna polityka kontaktu ze strony podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, która powinna być dodatkowo premiowana” - stwierdza Bartłomiej Chmielowiec.

Niespełniona kampania dla seniorów

Rok 2020 w działaniach Rzecznika Praw Pacjenta był Rokiem Polskich Seniorów. „Rozpoczynaliśmy go z ogromnym zaangażowaniem, planem realizacji wielu spotkań i rozmów z osobami starszymi. Niestety, sytuacja uległa zmianie w związku z pandemią COVID-19” - ubolewa rzecznik.

Wprowadzono szereg obostrzeń, w tym pozostawanie w domach, ograniczania kontaktu. „Seniorzy zostali poddani przymusowej izolacji, co miało wpływ na ich stan zdrowia, ograniczenie dostępu do świadczeń zdrowotnych, a przede wszystkim problemy w sferze psychologicznej, w tym strach i obawę o własne zdrowie” - wymienia Bartłomiej Chmielowiec. To wszystko sprawiło, że Biuro RPP w swoich działaniach skupiło się na informacji i edukacji oraz wsparciu seniorów.

Zmiana priorytetów w polityce zdrowotnej

Rzecznik praw pacjenta zwraca uwagę, że pandemia wyzwoliła zmianę priorytetów polityki zdrowotnej państwa. „Głównym celem stało się obecnie zapewnienie bezpieczeństwa epidemicznego. Przełoży się to z pewnością na przeniesienie w tym kierunku wysiłku organizacyjnego i finansowego świadczeniodawców. Poza tym epidemia uwypukliła znaczenie profilaktyki, w tym również szczepień ochronnych” - wskazuje RPP.

W nadchodzącym roku rzecznik zamierza kontynuować swoją misję wzmocnienia pozycji pacjentów w Polsce. „Chciałbym, aby pacjent nie tylko miał realny dostęp do świadczeń medycznych, ale też czuł się bezpiecznie w czasie całego procesu terapeutycznego. Z tego powodu podjąłem decyzję, aby w roku 2021 skupić się na działaniach, które pozwoliłyby zwiększyć bezpieczeństwo pacjenta w systemie ochrony zdrowia” - podsumowuje Bartłomiej Chmielowiec.

O KIM MOWA

Bartłomiej Chmielowiec jest prawnikiem, rzecznikiem praw pacjenta.

Bartłomiej Chmielowiec zajął 8. miejsce na Liście Stu 2020 najbardziej wpływowych osób w polskim systemie ochrony zdrowia.

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.