Bartłomiej Chmielowiec: dbamy o bezpieczeństwo pacjenta i dostępność świadczeń

Rozmawiała Katarzyna Lisowska
opublikowano: 23-03-2022, 19:09

Pandemia pokazała, jak ważne jest zapewnienie bezpiecznej opieki w złożonych, trudnych i szybko zmieniających się warunkach – mówi rzecznik praw pacjenta, którego pytamy o priorytety działań związanych z tym stanowiskiem w 2021 r. oraz zadania wyznaczone na bieżący rok.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Na zdj. Bartłomiej Chmielowiec.
Fot. Szymon Łaszewski

Bartłomiej Chmielowiec zajął 4. miejsce na Liście Stu 2021 najbardziej wpływowych osób w polskim systemie ochrony zdrowia.

Rok 2021 to kolejny rok pandemii. Jak ze swego stanowiska ocenia pan ten czas?

To niewątpliwie kolejny rok trudnych decyzji i kompromisów pomiędzy potrzebą niezakłóconego dostępu do świadczeń zdrowotnych a koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów. Pandemia stała się najpoważniejszym od wielu lat zagrożeniem zdrowia publicznego. Pokazała, jak ważne jest zapewnienie bezpiecznej opieki w złożonych, trudnych i szybko zmieniających się warunkach.

Moim priorytetem tematycznym w 2021 r. było bezpieczeństwo pacjenta. Skupiliśmy się na kontroli przestrzegania praw pacjenta do świadczeń zdrowotnych zgodnych z aktualną wiedzą medyczną i udzielanych z należytą starannością oraz na przestrzeganiu praw pacjenta w czasie pandemii. Obserwowaliśmy i reagowaliśmy na identyfikowane zagrożenia dla bezpieczeństwa pacjentów, podejmując liczne działania ad hoc w sprawach indywidualnych, zbiorowych praw pacjentów, a także interwencje systemowe. Dotyczyły one nie tylko obsługi pacjenta i rozpatrywania spraw. Dużą wagę przykładamy też do bezpieczeństwa pacjentów szpitali psychiatrycznych.

W 2021 r. do rzecznika praw pacjenta wpłynęło ponad 140 tys. zgłoszeń, z czego większość dotyczyła podstawowej opieki zdrowotnej, a w następnej kolejności leczenia szpitalnego i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej.

Czy czekają nas kolejne zmiany legislacyjne w systemie ochrony zdrowia?

Fundusz Kompensacyjny zapewnia szybką ścieżkę rekompensaty dla osób, u których wystąpiły działania niepożądane po szczepieniach. To niesłychanie ważne rozwiązanie, na które wszyscy czekaliśmy. W szybki i nieskomplikowany sposób pozwoli na wypłatę odszkodowania. Od 2023 r. fundusz będzie także obejmował wszystkie szczepienia obowiązkowe, co jest na pewno bardzo ważnym elementem w budowaniu kultury bezpieczeństwa w ochronie zdrowia.

Innym bardzo ważnym aspektem będzie rejestr zdarzeń niepożądanych oraz system no-fault. Projekt ustawy o jakości w ochronie zdrowia i bezpieczeństwie pacjenta przewiduje obowiązek zgłaszania przez szpitale zdarzeń niepożądanych, ale daje też pacjentom możliwość samodzielnego ich zgłaszania do rzecznika praw pacjenta. Prawidłowo przeprowadzona analiza i klasyfikacja tych zgłoszeń pomoże nam zdiagnozować problemy w obszarze bezpieczeństwa świadczeń zdrowotnych, określić przyczyny ich występowania i wdrożyć właściwe działania naprawcze na poziomie systemowym. To kluczowe działania, których celem jest podniesienie jakości świadczeń, efektywności leczenia i bezpieczeństwa w ochronie zdrowia.

Co dla rzecznika praw pacjenta będzie największym wyzwaniem w 2022 r.?

W 2022 r. priorytetem w działalności rzecznika praw pacjenta jest poprawa dostępności świadczeń. Nie trzeba nikogo przekonywać, że jest to kluczowy obszar, bo każdego dnia potwierdzają to sygnały napływające od pacjentów. Skarg dotyczących problemów z dostaniem się do lekarza czy choćby dodzwonieniem się do przychodni lub umówieniem na wizytę mamy tysiące. Obecnie najwięcej zgłoszeń dotyczy podstawowej opieki zdrowotnej i ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, ale w obszarze opieki szpitalnej wygląda to podobnie.

Ten rok rozpoczęliśmy od wdrożenia rejestracji zgłoszeń o zdarzeniach niepożądanych od pacjentów. Pracujemy także nad wnioskami przyjmowanymi w ramach Funduszu Kompensacyjnego, aby osoby, które doznały niepożądanych odczynów poszczepiennych, jak najszybciej otrzymały należne im świadczenia.

O KIM MOWA

Bartłomiej Chmielowiec jest prawnikiem, radcą prawnym, rzecznikiem praw pacjenta (od 2017 r.).

Źródło: Puls Medycyny

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.