B. Chmielowiec w “Pulsie Systemu” o kulturze bezpieczeństwa pacjenta w placówkach medycznych
Rozwiązania zawarte w projekcie Ustawy o jakości i bezpieczeństwie pacjenta są fundamentem budowy kultury bezpieczeństwa pacjenta w placówkach medycznych - mówi Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta w nowym cyklu redakcji “Pulsu Medycyny” - “Puls Systemu”.

Rzecznik Praw Pacjenta minister Bartłomiej Chmielowiec był gościem “Pulsu Systemu” - nowego programu redakcji “Pulsu Medycyny”.
Podstawą bezpieczeństwa pacjenta jest jakość
RPP zwrócił uwagę, że rozwiązania zaproponowane w Ustawie o jakości są kluczowe w w kontekście debaty o stworzeniu kultury bezpieczeństwa pacjenta w placówkach medycznych.
– Ustawa stanowi fundament budowania tej kultury. Wprowadza bardzo wiele oczekiwanych rozwiązań. Pierwszym z nich są zapisy mówiące o tym, że będziemy mierzyć jakość - zarówno w aspekcie klinicznym, co jest związane m.in. z reoperacjami czy zakażeniami - jak i w aspekcie konsumenckim, czyli tego, jak pacjent ocenia jakość w danej placówce medycznej. Wreszcie będziemy mówić o tym, jak mierzyć jakość w aspekcie zarządczym. To bardzo ważne, gdyż jakość jest bezpośrednio związana z bezpieczeństwem pacjenta. Im wyższa jakość udzielanych świadczeń zdrowotnych, tym bezpieczeństwo pacjenta jest wyższe - wyjaśnił Rzecznik Praw Pacjenta.
Rejestr zdarzeń niepożądanych
Kolejnym bardzo istotnym rozwiązaniem, które wprowadza Ustawa, i na które zwrócił uwagę Bartłomiej Chmielowiec, jest rejestrowanie zdarzeń niepożądanych.
– Wiemy z doświadczeń państw zachodnich, że rejestrowanie i analiza zdarzeń niepożądanych, wprowadzenie rozwiązań, które pozwolą ich uniknąć w przyszłości, może ograniczyć liczbę ciężkich przypadków, łącznie ze zgonami, nawet o 50 proc. - podkreślił RPP.
Zachęcamy do obejrzenia całości rozmowy.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Niedzielski: ustawa o jakości już wchodzi na ścieżkę legislacji
Źródło: Puls Medycyny