Aplikacja gabinet.gov.pl - jak z niej korzystać?
aktualizacja: 27-11-2019, 13:35
Ministerstwo Zdrowia, wychodząc naprzeciw potrzebom indywidualnych i grupowych praktyk, udostępniło lekarzom bezpłatną aplikację do wystawiania recept w postaci elektronicznej. O czym należy pamiętać podczas pracy z nowym narzędziem?
Pierwsze logowanie i konfiguracja użytkownika
Aplikacja jest dostępna pod adresem gabinet.gov.pl, gdzie jako pierwsza wyświetla się strona z opcją zalogowania się. Jest ono możliwe przy użyciu profilu zaufanego lub e-dowodu, w zależności od tego, jakie narzędzie posiada lekarz. Użytkownik będzie musiał określić swoją rolę i wybrać opcję np. „lekarz”, co ważne, ponieważ determinuje dostępne w aplikacji funkcjonalności. System wyświetla podstawowe informacje o koncie użytkownika, między innymi te o miejscach udzielania świadczeń wraz z rolami pełnionymi w poszczególnych placówkach.
Możliwa jest oczywiście zmiana roli lub miejsca udzielania świadczeń, ale wówczas wszelkie poprzednio wprowadzone, niezapisane dane zostaną utracone. Opcja „Zmień placówkę”, znajduje się w lewym górnym rogu ekranu, pod danymi lekarza. Grafika poniżej przedstawia zrzut ze strony głównej.
W aplikacji gabinet.gov.pl lekarz może podpisywać wystawione dokumenty certyfikatem ZUS, który służy mu już teraz do podpisywania np. e-zwolnień. Znajduje się on w zakładce, w której lekarz edytuje dane o placówce. Konieczne do uzyskania certyfikatu jest posiadanie profilu na portalu PUE ZUS, za pośrednictwem którego lekarz wysyła stosowny wniosek. Po jego akceptacji lekarz w ciągu kilku minut będzie mógł pobrać ze strony PUE ZUS certyfikat. Aplikacja wymaga domyślnie, aby plik z certyfikatem ZUS znajdował się w folderze ze ścieżką C:\GABINET na komputerze oraz miał nazwę zla i rozszerzenie .pfx (nazwa pliku musi być pisana małymi literami).
Wykorzystanie aplikacji podczas wizyty
Sekcje, które wyświetlają się na stronie głównej aplikacji, to: Wizyta pacjenta, Obsługa skierowań oraz Wyszukiwanie recept. Lekarz wybiera jedną z nich w zależności od rodzaju udzielanego świadczenia.
Podczas wizyty pierwszym krokiem jest wprowadzenie identyfikatora pacjenta – numeru PESEL lub innego identyfikatora. System pobierze imię i nazwisko pacjenta oraz automatycznie uzupełni datę urodzenia, wiek oraz płeć. W przypadku wybrania innego identyfikatora wszystkie te dane należy uzupełnić.
Lekarz musi także uzupełnić dane adresowe: województwo, później miasto, ulica, kod pocztowy, nr domu/mieszkania. Przycisk rozpocznij wizytę stanie się aktywny dopiero po wprowadzeniu wszystkich danych. Po jego wciśnięciu dane pacjenta zostaną zapisane.
Obsługa e-recept w aplikacji gabinet.gov.pl
Wystawienie e-recepty jest możliwe dopiero po utworzeniu formularza wizyty. W tym celu należy wybrać opcję „Stwórz nową” z rozwijanego menu. Jakie dane należy uzupełnić? To między innymi informacje dotyczące umowy refundacyjnej, oddziału NFZ i dodatkowych uprawnień refundacyjnych. W kolejnym kroku lekarz wprowadza dane leku.
Przyjrzyjmy się danym dotyczącym leku gotowego. Są to między innymi:
- Data realizacji od – domyślnie uzupełnione datą wystawienia recepty, ale możliwe do zmiany na późniejszą;
- Nazwa leku – po wpisaniu trzech znaków można wybrać z rozwijanej listy;
- Poziom odpłatności – wybierany w tabeli informacyjnej;
- Liczba opakowań – należy ręcznie wpisać wartość;
- Dawkowanie – należy ręcznie wpisać wartość.
Kilka e-recept ujmowanych jest w tzw. receptę zbiorczą/pakiet recept. Utworzony, ale niepodpisany pakiet recept można edytować: należy w tym celu wybrać opcję „Edytuj pakiet recept” z rozwijanego menu po prawej stronie listy pakietów recept. Usunięcie pakietu jest możliwe tylko w dwóch sytuacjach: gdy jest błędny lub/oraz niepodpisany.
Jak podpisać e-receptę?
Aby podpisać i wysłać receptę elektroniczną, należy zaznaczyć wybrane pakiety recept i opcję „Podpisz i wyślij wybrane” lub wybrać opcję „Podpisz wszystkie”. W następnym kroku lekarz musi wskazać sposób podpisania: albo profilem zaufanym, albo certyfikatem. Po wybraniu opcji „Podpisz profilem zaufanym” system przeniesie lekarza na stronę profilu zaufanego, gdzie należy postępować zgodnie z dalszymi instrukcjami. Wybór opcji „Podpisz certyfikatem” uruchomi odpowiedni dodatek do przeglądarki. Wydruk e-recepty jest możliwy dopiero dla dokumentu wystawionego. Opcja „Drukuj” znajduje się po prawej stronie listy recept. Po jej wybraniu na ekranie ukaże się podgląd dokumentu.
Jakie informacje o e-recepcie przekazać pacjentowi?
Jeśli nie posiada on aktywnego Internetowego Konta Pacjenta (IKP), z gabinetu lekarskiego po zakończeniu wizyty wyjdzie z wydrukiem informacyjnym (przypominającym tradycyjną receptę w postaci papierowej). W sytuacji, gdy korzysta z IKP i uzupełni dane kontaktowe, otrzyma SMS z czterocyfrowym kodem albo wiadomość e-mail z e-receptą w formie pliku PDF.
SMS i e-mail „wyśle” do pacjenta system e-zdrowie. Zawarty w SMS-ie kod pacjent podaje później w aptece lub punkcie aptecznym wraz ze swoim numerem PESEL. W przypadku e-maila, informacja o e-recepcie przybiera formę pliku PDF. Farmaceuta skanuje kod kreskowy widoczny na ekranie telefonu pacjenta lub otrzymuje od niego klucz dostępu z pliku (albo czterocyfrowy kod dostępu z dokumentu PDF wraz z numerem PESEL). Istotną z perspektywy pacjenta informacją, o której przekazaniu powinien pamiętać lekarz, jest ta dotycząca terminu ważności e-recepty. Co do zasady wynosi on 365 dni, ale jest kilka wyjątków. Elektroniczna recepta wystawiana na antybiotyk jest ważna 7 dni, na lek odurzający psychotropowy 30 dni, na preparat immunologiczny 120 dni.
Najważniejsze informacje o e-recepcie do przekazania pacjentowi przedstawia poniższa infografika:
Źródło: Puls Medycyny
Podpis: Oprac. Justyna Chwaścińska