Aplikacja 4Brain zajęła pierwsze miejsce w konkursie Naukowej Fundacji Polpharmy

Rozmawiała Katarzyna Matusewicz
opublikowano: 12-06-2019, 15:04

O tym, jakie możliwości daje neurologom prosty test na ekranie telefonu, polegający na wciskaniu kafelków w określonej kolejności, mówi dr biocybernetyki i inżynierii biomedycznej Norbert Żołek, dyrektor ds. badań i rozwoju w Sensoriumlab, twórca aplikacji „4Brain”.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Aplikacja „4Brain”, monitorująca rozwój zaburzeń neurologicznych, zwyciężyła w konkursie Naukowej Fundacji Polpharmy. Na czym polega opracowany przez pana test?

Dr biocybernetyki i inżynierii biomedycznej Norbert Żołek
Zobacz więcej

Dr biocybernetyki i inżynierii biomedycznej Norbert Żołek Fot. TP

Jest to bardzo prosta gra. Na ekranie jest rozrzuconych 40 kafelków z liczbami od 1 do 40. Użytkownik ma jak najszybciej odnaleźć je w prawidłowej kolejności. Oczywiście, za każdym razem układ kafelków, ich rozmiar oraz położenie są inne. Tak więc gracz nie może „nauczyć się” rozwiązywania tego testu.

Dla kogo jest on przeznaczony?

Zamysł jest taki, aby podczas każdej gry monitorować użytkownika i gromadzić jak najwięcej danych dotyczących popełnionych błędów czy czasu zastanawiania się nad kolejną liczbą (m.in. gdzie znajduje się ona na ekranie i jakiej jest wielkości). W przyszłości biorę też pod uwagę możliwość monitorowania ruchów gałek ocznych, ponieważ teraz praktycznie każdy smartfon wyposażony jest z przodu w kamerę. To wszystko ma służyć wychwytywaniu różnic zachodzących w przebiegu chorób neurologicznych, np. choroby Parkinsona czy Alzheimera. Aplikacja może też być przydatna w wykrywaniu zagrożenia tego typu schorzeniami. Do tego niezbędne jest jednak stworzenie wiarygodnej i klinicznie użytecznej bazy danych dotyczącej aktywności osób w różnych stadiach rozwoju chorób neurologicznych oraz dokładnych badań związanych z procedurą analizy danych.

Jak widzi pan przyszłość aplikacji?

Aplikacja jest dostępna od około dwóch lat. Obecnie może ją bezpłatnie pobrać każdy posiadacz konta w AppStore. Ponieważ jednak nie ma ona ograniczeń wiekowych, nie możemy zbierać danych dotyczących jej użytkowania. W nowej wersji, którą przygotowujemy, będzie to możliwe. Po zebraniu wystarczającej ilości danych, chcemy we współpracy z lekarzami stworzyć skuteczne narzędzie do oceny stanu chorych z zaburzeniami neurologicznymi.

Co pana zainspirowało do stworzenia gry?

Od dziecka interesowałem się zadaniami logicznymi, rozwiązywałem dużo łamigłówek, natomiast samą aplikację stworzyłem dlatego, że chciałem zainteresować swojego syna programowaniem. Pomysł zastosowania jej w praktyce klinicznej powstał w momencie, gdy dowiedziałem się o realizowanych na świecie projektach, które umożliwiają rozpoznawanie dolegliwości neurologicznych na podstawie sposobu, w jaki ktoś pisze na klawiaturze. Początkowo wydawało mi się to bardzo trudne do przeanalizowania, ponieważ każdy pisze w inny sposób. Jedni potrafią to robić bezwzrokowo, inni muszą nieustannie patrzeć na klawisze, niektórzy piszą, wykorzystując wszystkie palce, a inni używają tylko jednego. Poza tym układy klawiatury są różne, a standardowa nie ma zbyt wielu czujników poza możliwością wciśnięcia i puszczenia przycisku.

Jednak im dłużej się na tym zastanawiałem, tym bardziej ten pomysł do mnie przemawiał. Z czasem doszedłem do wniosku, że mając do czynienia z prostym testem na ekranie telefonu, polegającym na wciskaniu kafelków w określonej kolejności, możemy analizować bardzo dużo różnych parametrów. W telefonie mamy obecnie do dyspozycji wiele przydatnych technologii, takich jak akcelerometry, kamery, czujniki siły nacisku. To wszystko może stać się użytecznym klinicznie narzędziem, ułatwiającym pracę lekarzy.

ZOBACZ TAKŻE: Konkurs Naukowej Fundacji Polpharmy - nagrodzeni twórcy rozwiązań mobilnych w medycynie

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Rozmawiała Katarzyna Matusewicz

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.