Antybiotyk i lek przeciwnadciśnieniowy: uwaga na interakcje

Marta Koton-Czarnecka
opublikowano: 03-02-2011, 00:00

Jednoczesne stosowanie antybiotyków makrolidowych oraz działających hipotensyjnie blokerów kanałów wapniowych może niebezpiecznie obniżać ciśnienie krwi, zwłaszcza u osób starszych – informują naukowcy z Wydziału Medycyny Uniwersytetu w Toronto na łamach Canadian Medical Association Journal.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna
Przeprowadzone badanie było analizą danych dotyczących 7100 pacjentów w wieku 66 i więcej lat, leczonych blokerami kanałów wapniowych, którzy w latach 1994-2009 byli hospitalizowani z powodu zagrażającego życiu niskiego ciśnienia tętniczego krwi. Zauważono, że zastosowanie erytromycyny aż sześciokrotnie zwiększyło ryzyko hospitalizacji wśród pacjentów codziennie przyjmujących blokery kanałów wapniowych, a podanie klarytromycyny zwiększało to ryzyko czterokrotnie. Spośród grupy antybiotyków makrolidowych, jedynie azytromycyna nie powodowała niebezpiecznego obniżenia ciśnienia krwi.

Zdaniem autorów, interakcja pomiędzy blokerem kanałów wapniowych a erytromycyną lub klarytromycyną polega na inhibicji przez antybiotyk izoenzymu 3A4 cytochromu P450, co prowadzi do zwiększenia okresu półtrwania i stężenia w organizmie leku przeciwnadciśnieniowego. Dlatego u osób starszych leczonych hipotensyjnie, w wypadku wystąpienia infekcji bakteryjnej, preferencyjnie powinno stosować się azytromycynę.

Źródło: CMAJ 2011, 17 stycznia online.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Marta Koton-Czarnecka

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.