Alkohol pomaga przenikać bakteriom do wątroby

MAT
opublikowano: 11-02-2016, 13:51

Oprócz bezpośredniego uszkadzania wątroby, alkohol pomaga przenikać do niej szkodliwym, jelitowym bakteriom. Wiadomo już nawet, jak to się dzieje.

Zobacz więcej

Flickr.com/Lindsey Turner

Piszą na ten temat badacze z University of California, San Diego School of Medicine. Wcześniej odkryli oni, że alkohol obniża w jelitach ilość antybakteryjnych lektyn REG3.

Teraz uczeni przeprowadzili eksperyment z myszami, które nie produkowały w ogóle tych cząsteczek. Takie zwierzęta, wystawione na działanie alkoholu były bardziej narażone na uszkodzenie wątroby niż myszy produkujące lektyny REG3. Jak się okazało, częściej dochodziło u nich właśnie do przenikania do wątroby mikrobów z jelit. Przywrócenie u myszy obecność lektyn chroniło je natomiast przed chorobą.

"Kiedy bariery te ulegają zniszczeniu, bakterie, które normalnie nie kolonizują wątroby, zaczynają to robić i odkryliśmy, że ich migracja promuje rozwój związanych z alkoholem uszkodzeń tego narządu" - o działaniu lektyn REG3 mówi jeden z uczonych, prof. Bernd Schnabl. "Strategie nacelowane na przywrócenie mechanizmów obronnych organizmu mogą nam pomóc w leczeniu tych schorzeń" - dodaje naukowiec.

Odkryty mechanizm potwierdziły dalsze badania. Modyfikacja hodowanych w laboratorium komórek jelitowych, po której produkowały one więcej lektyn REG3, spowodowała redukcję liczby towarzyszących im bakterii. Próbki pobrane od ludzi pokazały natomiast, że osoby niestroniące od alkoholu miały w jelitach mniej badanych lektyn oraz więcej potencjalnie groźnych bakterii.

Podpis: MAT