AI wpłynie na rozwój systemu ochrony zdrowia

oprac. MAR
opublikowano: 10-12-2019, 11:42

Sektor medtech wyznaczać będzie trendy w opiece zdrowotnej - prognozuje firma doradcza Deloitte. Zdaniem ekspertów kluczowe okażą się oczekiwania pacjentów, którzy już teraz wskazują na potrzebę dostępu do świadczeń z domu lub w podróży.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Najnowszy raport Deloitte zatytułowany "Winning in the Future Medtech" wskazuje, że prywatne firmy z sektora ochrony zdrowia dostrzegły trend i starają się na każdym kroku zaspokajać potrzeby klientów z cyfrowej ery. Zdaniem ekspertów opieka zdrowotna powinna opierać się nie tylko na cyfryzacji, ale przede wszystkim na skutecznej i efektywnej analizie danych.

Według raportu Deloitte, 80 proc. ankietowanych ekspertów z rynku medycznego, technologicznego i startupów uważa, że znaczący wkład w rozwój medycyny przyszłości wniesie sztuczna inteligencja.
Zobacz więcej

Sztuczna inteligencja a system ochrony zdrowia

Według raportu Deloitte, 80 proc. ankietowanych ekspertów z rynku medycznego, technologicznego i startupów uważa, że znaczący wkład w rozwój medycyny przyszłości wniesie sztuczna inteligencja. The Digital Artist/Pixabay CC0 Public Domain

"Firmy technologiczne już dziś odgrywają dużą rolę w rozwoju sektora medycznego. Ich zdolność do gromadzenia, przechowywania oraz analizowania ogromnych ilości danych zdrowotnych nie tylko usprawnia obsługę pacjenta, lecz też wpływa na rentowność opieki medycznej. Dodatkowo, technologie pozwalają klientom kontrolować ich stan fizyczny i konsultować go ze specjalistami w dogodny dla nich sposób. Z nawiązania tego typu partnerstwa korzyści będą czerpać obie strony – zarówno sektor medyczny, jak i firmy technologiczne"– ocenia Maciej Dalecki, dyrektor w dziale doradztwa finansowego Deloitte.

Przyszłość medycyny

Zdaniem autorów raportu, sektor medtech stanowić będzie o przyszłości medycyny - szczególnie w kontekście rozwoju innowacyjnych rozwiązań sprzętowych. Eksperci zwracają również uwagę, że ważnym czynnikiem w dalszej ewolucji opieki nad pacjentem będzie umiejętne zarządzanie danymi - które nie tylko służyć będzie prozaicznej poprawie samopoczucia pacjentów, ale dzięki rozwiązaniom z obszaru sztucznej inteligencji (AI) pomoże przewidywać ich zdrowotne problemy.

"Zamiast koncentrować się wyłącznie na tym, jak skutecznie leczyć choroby, sektor medyczny skupi się w przyszłości przede wszystkim na ich diagnozowaniu na jak najwcześniejszym etapie. Medycynę przyszłości zdefiniują technologie ery cyfrowej takie jak sztuczna inteligencja i wirtualna rzeczywistość, a także coraz większa ilość możliwych do pozyskania danych oraz współpraca z firmami technologicznymi spoza branży zdrowotnej" - mówi Maciej Dalecki.

AI liderem zmian w systemie

W raporcie Deloitte 80 proc. ankietowanych ekspertów z rynku medycznego, technologicznego, startupów zadeklarowało, że znaczący wkład w rozwój medycyny przyszłości wniesie sztuczna inteligencja. Dopiero na drugim miejscu znalazła się robotyka - 53 proc. i nanotechnologia - 47 proc.

To jednak nie wszystko, bowiem firmy z sektora medtech mają szansę odegrać kluczową rolę w redukcji kosztów leczenia, optymalizacji pracy chirurgów i poprawie wyników leczenia. Aż 72 proc. ankietowanych wskazało, że aby zmaksymalizować swój wpływ na całokształt świadczonych usług, firmy z tego obszaru powinny oferować zdalne monitorowanie pacjentów. Natomiast 67 proc. uważa, że istotną rolę odgrywać będzie przechowywanie i integracja uzyskanych danych. Ma to umożliwić lekarzom podjęcie świadomych decyzji dotyczących zdrowia badanych. W ankiecie 45 proc. osób stwierdziło również, że firmy z sektora medycznego mogą pomóc w osiąganiu lepszych wyników poprzez poprawę wydajności klinicznej.

W jakim zatem kierunku powinna podążyć branża medtech?

Zdaniem Krzysztofa Wilka, partnera w dziale doradztwa podatkowego Deloitte, w najbliższym czasie firmy z obszaru medtech powinny nie tylko nakreślić kierunki rozwoju, które będą kontynuować. Do najważniejszych z nich należeć będą:

  • inwestycje w infrastrukturę danych i technologię,
  • budowa potencjału analitycznego i sztucznej inteligencji,
  • rozwój rozwiązań z zakresu zdalnego monitorowania,
  • nawiązanie partnerstwa strategicznego z dostawcami usług.

"Niezależnie od ścieżki rozwoju, wiele opcji opiera się na możliwości generowania i analizy danych. To z kolei zapewni im partnerstwo z firmami consumer tech, które dysponują zarówno wiedzą technologiczną, jak i zrozumieniem potrzeb konsumenckich" – ocenia Krzysztof Wilk.

ZOBACZ TAKŻE: Sztuczna inteligencja to rewolucja w medycynie - RELACJA z Impact'19

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: oprac. MAR

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.