88 proc. dzieci nie potrafi wykonać przewrotu w przód. Czarnek proponuje "WF z AWF"
Przez 10 lat wydolność fizyczna dzieci i młodzieży w Polsce pogorszyła się o kilkanaście procent. Jak wynika z badań ekspertów, np. 88 proc. dzieci z klas I-III nie potrafi wykonać przewrotu w przód, a 57 proc. nie potrafi skakać przez skakankę. Program "WF z AWF" jest odpowiedzią na problemy z aktywnością fizyczną dzieci i młodzieży – powiedział szef MEiN Przemysław Czarnek.

W piątek, 5 maja, minister edukacji i nauki uczestniczył w konferencji poświęconej programowi "WF z AWF – Aktywny dzisiaj dla zdrowia w przyszłości".
Szef resortu edukacji przypomniał, że dwa lata temu razem z rektorem Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie prof. Bartoszem Molikiem "postanowili o naukowym trybie odbudowywania kondycji fizycznej dzieci i młodzieży". Czas pandemii pogorszył tę kondycję, która – jak wskazał – także wcześniej nie była najlepsza.
Czarnek: "WF z AWF" to odpowiedź na problemy z aktywnością fizyczną dzieci i młodzieży
– Rozpoczęliśmy wtedy program “WF z AWF”. W ramach tego programu przeszkolono kilkadziesiąt tysięcy nauczycieli wychowania fizycznego, również tych, którzy uczą dzieci w klasach I-III, na tym nam zależało w sposób szczególny – podał minister.
– Przystąpiono też do realizacji projektu sport klubów. Dwa lata po rozpoczęciu tego programu kontynuujemy go w tym roku pod nieco zmienioną nazwą. (…) Efekt jest bardzo wyjątkowy i niezwykle ważny – dodał.
Szef MEiN podał, że ponad 100 mln zł z pieniędzy resortu, łącznie z 2023 r., zaangażowano w program.
– Jest efekt w postaci ponad 30 tys. sport klubów i kilkuset tysięcy dzieci i młodzieży, głównie ze szkół podstawowych, głównie z klas I-III, które aktywnie uczestniczą każdego tygodnia w zajęciach w ramach sport klubów – przekazał Czarnek.
Wpływa to – jak zaznaczył – bezpośrednio na kondycję fizyczną najmłodszych, a także ma znaczenie, jeśli chodzi o dane dotyczące kondycji dzieci i młodzieży, analizowane później przez specjalistów z AWF.
Wydolność fizyczna dzieci i młodzieży w Polsce pogorszyła się o kilkanaście procent
Świadczą o tym wyniki badań kondycji fizycznej dzieci i młodzieży przeprowadzone przez zespoły badawcze Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie. Kierującymi zespołami są prof. Paweł Tomaszewski (koordynator zespołu ds. sprawności fizycznej) i prof. Hubert Makaruk (koordynator zespołu ds. fundamentalnych umiejętności ruchowej). Badania przeprowadzono na próbie 300 tys. dzieci i młodzieży ze wszystkich województw. Wyniki z 2021 r. porównano do tych z 2010 r.
– Okazało się, że rówieśnicy z roku 2021 są mniej więcej o 2-3 kg ciężsi niż 10 lat temu – powiedział prof. Bartosz Molik. Najbardziej niepokojące były jednak wyniki wydolności fizycznej.
– Przez 10 lat wydolność fizyczna dzieci i młodzieży w Polsce pogorszyła się o kilkanaście procent – zaznaczył.
Z badań wynika, że 94 proc. przebadanych dzieci w wieku do 12 lat ma niedostateczny poziom sprawności ruchowej. Niepokojące jest m.in. to, że 57 proc. dzieci nie potrafi skakać przez skakankę.
– To są dane, które mówią “zajmijmy się naszymi dziećmi, korzystajmy ze sport klubów i dodatkowych zajęć aktywności fizycznej”. W tym roku chcielibyśmy zmieniać społeczny model podejścia do aktywności fizycznej i sportu, ukierunkowując się, u dzieci do 12. roku życia, głównie na nauczanie podstawowych umiejętności ruchowych – powiedział rektor.
Dziekan Wydziału Wychowania Fizycznego i Zdrowia AWF w Warszawie prof. Hubert Makaruk przedstawił wybrane dane dotyczące umiejętności dzieci. Wynika z nich, że:
- 88 proc. dzieci z klas I-III nie potrafi wykonać przewrotu w przód;
- rzut i chwyt piłki potrafiło wykonać zaledwie 14 proc.;
- w klasach IV-VI zaledwie 26 proc. uczniów umie kozłować piłkę;
- a w klasach VII-VIII 22 proc. potrafi pokonywać przeszkody w biegu.
Wszystkie badane umiejętności są uwzględnione w podstawie programowej.
W Polsce co piąte dziecko ma problem z nadmierną masą ciała zagrażającą zdrowiu
– Dane wskazują, że dzieci w Polsce tyją najszybciej w Europie, a co piąte dziecko ma problem z nadmierną masą ciała, zagrażającą zdrowiu – zaznaczył prorektor ds. nauki AWF w Warszawie prof. Paweł Tomaszewski.
W badaniu uwzględniono również efekty uczestniczenia w sport klubach. Porównano dane zebrane od dzieci, które były badane w ciągu kilku lat.
– Zaobserwowaliśmy o wiele mniejsze przyrosty wartości wskaźnika BMI niż te notowane w populacji generalnej. Zaobserwowaliśmy poprawę wyników sprawności fizycznej od kilku do kilkunastu procent – powiedział prorektor.
Czy istnieje rozwiązanie tego problemu? Zdaniem dziekana prof. Huberta Makaruka możemy zacząć inaczej myśleć o lekcjach wychowania fizycznego – "powinny być one celowe, mieć charakter edukacyjny, a nie wyłącznie spontaniczny".
– Często w czasie WF-u testujemy zdolności kondycyjne takie, jak szybkość, siła, wytrzymałość, a te fundamentalne umiejętności ruchowe pozostają z boku – zauważył. Dodatkowo jako ważny czynnik zmian wymienił wewnętrzną motywację dzieci i promowanie aktywnego stylu życia, także poza szkołą.
Aktywność fizyczna i uprawianie sportu wpływają pozytywnie nie tylko na kondycję fizyczną, lecz również na stan umysłu.
– Mamy naukowe dowody na to, że regularna aktywność fizyczna, poranne ćwiczenia, poranny WF, wpływa bezpośrednio na wyniki testów – zaznaczył prof. Bartosz Molik. Dodał, że propozycje w sprawie poprawy zdrowia dzieci zostaną zaprezentowane we wrześniu.
PRZECZYTAJ TAKŻE: Kardiolog sportowy: trwałe zwalnianie dziecka z WF-u nie powinno mieć miejsca
Otyłość i nadwaga u dzieci: ekspert o mitach i szkodliwych nawykach
Źródło: Puls Medycyny