5 zdrowych zasad, które wydłużają życie o ponad 10 lat

Paweł Wernicki/PAP
aktualizacja: 02-05-2018, 15:54

Zdrowa dieta, regularna aktywność fizyczna, utrzymywanie prawidłowej wagi ciała, umiar w piciu alkoholu i niepalenie mogą przedłużyć życie kobiety średnio o 14 lat, zaś mężczyzny o 12 - informuje pismo „Circulation”.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Chociaż USA są jednym z najbogatszych krajów na świecie, Amerykanie żyją krócej, niż podobnie zamożni Japończycy, Kanadyjczycy czy Norwegowie. Główną przyczyną przedwczesnej śmierci są choroby serca oraz udary - zabijają 2300 Amerykanów dziennie.

Pomiędzy rokiem 1940 a 2014 oczekiwana długość życia nowo narodzonego Amerykanina wzrosła z około 63 do niemal 79 lat. Jednak zdaniem ekspertów wzrost ten byłby jeszcze większy, gdyby nie powszechnie występująca otyłość, która sprzyja chorobom serca, udarom i przedwczesnym zgonom.

Autorzy artykułu na łamach „Circulation” wskazują, że amerykański system ochrony zdrowia skupia się przede wszystkim na opracowywaniu nowych leków i leczeniu chorób. Jeśli jednaki chodzi o zwiększenie długości życia skuteczniejsze są działania profilaktyczne – zapobieganie chorobom.

Aby ocenić ilościowo efekty profilaktyki, naukowcy przeanalizowali  dane tysięcy osób dotyczące stylu życia, diety oraz stanu zdrowia. Pochodziły one z dwóch dużych badań kohortowych - Nurses' Health Study oraz Health Professionals Follow-up Study.

Wyniki porównano z danymi National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) oraz informacjami o śmiertelności z Centers for Disease Control and Prevention (CDC).

W ciągu niemal 34 lat trwania Nurses' Health Study oraz 27 lat Health Professionals Follow-up Study odnotowano w sumie 42 167 zgonów, z czego 13 953 spowodowały nowotwory, a kolejne 10 689 – choroby serca.

5 zdrowych zasad wydłużających życie

Jak się okazało, osoby 50-letnie, które przestrzegały zdrowej diety, były aktywne fizycznie (co najmniej 30 minut umiarkowanego lub intensywnego wysiłku dziennie), utrzymywały prawidłową wagę (BMI od 18,5 do 24 9), nie nadużywały alkoholu (5 do 15 g/dzień dla kobiet, 5-30 g dla mężczyzn) i nie paliły - żyły dłużej (kobiety o 14 lat, mężczyźni o nieco ponad 12 lat).

W porównaniu z osobami, które nie przestrzegały pięciu zdrowych zasad - te, które przestrzegały wszystkich pięciu - były o 74 proc. mniej narażone na zgon w okresie obserwacji, o 82 proc. mniej - na zgon z powodu choroby układu krążenia, zaś o 65 proc. – z powodu nowotworu.

Jak podkreślają autorzy badań, działania profilaktyczne, takie jak właściwa dieta i styl życia, dają ogromne korzyści – zmniejszają zagrożenie przewlekłymi chorobami, zwiększają oczekiwaną długość życia i obniżają koszty opieki medycznej.

American Heart Association promuje nieco szerszy program profilaktyki Life's Simple 7®, na który składają się aktywność fizyczna, osiągnięcie i zachowanie właściwej masy ciała, zdrowa dieta, unikanie tytoniu oraz utrzymywanie zdrowego ciśnienia krwi, poziomu cholesterolu i cukru we krwi.

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: Paweł Wernicki/PAP

Najważniejsze dzisiaj
Puls Medycyny
Nauka i badania / 5 zdrowych zasad, które wydłużają życie o ponad 10 lat
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.