5 porcji owoców, warzyw i soków wchodzi nam w nawyk
5 porcji owoców, warzyw i soków wchodzi nam w nawyk
- Iwona Kazimierska
Rodzinę Piątkowskich znają prawie wszyscy Polacy. Przez kilka lat pojawiała się w spotach promujących kampanię „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, która powoli dobiega końca. Czy Piątkowskim udało się zachęcić nas do jedzenia owoców i warzyw? Organizatorzy kampanii twierdzą, że tak.
Kampania „5 porcji warzyw, owoców lub soku” jest znana od 2008 r., kiedy wystartowała z dwuletnim programem informacyjno-edukacyjnym. Zakończył się on ankietowymi badaniami świadomości, które wykazały wzrost wiedzy oraz zainteresowania tematem w społeczeństwie. „Wyniki pokazały 10-proc. wzrost świadomości społecznej na temat warzyw, owoców i soków jako elementów właściwego odżywiania, jak również wzrost deklaracji podawania ich dzieciom” — mówi Barbara Groele, sekretarz generalny Stowarzyszenia Krajowej Unii Producentów Soków, inicjatora i organizatora akcji.
Zachęcone pozytywnymi wynikami badań świadomości po pierwszej kampanii, Stowarzyszenie KUPS przygotowało drugą, rozszerzoną tematycznie i terytorialnie edycję, którą rozpoczęło we wrześniu 2011 r., a zakończy we wrześniu tego roku. Na ten projekt o międzynarodowym zasięgu stowarzyszenie pozyskało finansowanie m.in. z Unii Europejskiej.
Z najświeższych badań (listopad 2013 r.), w których uczestniczyły kobiety w wieku 25-45 lat, mające dzieci 3-10-letnie, wynika, że w efekcie kampanii udało się bezsprzecznie utrwalić w świadomości polskich matek zalecane codzienne spożycie 5 warzywno-owocowych porcji, z których jedną można zastąpić sokiem. Pojęcie porcji oznacza średniej wielkości owoc lub warzywo bądź też kilka mniejszych sztuk, przy czym jedna szklanka (200 ml) soku może zastąpić jedną z tych porcji.
33 proc. ankietowanych uważa, że warzywa i owoce powinno się spożywać 5 razy dziennie, podobny odsetek deklaruje, że tak właśnie robi, a 40 proc. mam twierdzi, że ich pociechy otrzymują odpowiednią ilość warzyw i owoców każdego dnia. Kobiety potwierdzają, że ich dzieci lubią owoce (84 proc.), nie przepadają natomiast za warzywami (54 proc.), które trzeba im umiejętnie przemycać w diecie. Ulubione owoce mam i dzieci to jabłka i banany, a spośród warzyw — marchewka, ogórki i pomidory.
Aż 7 na 10 mam daje co dzień dzieciom owoce do szkoły. 42 proc. z nich ma świadomość, że warzyw i owoców w diecie nie da się niczym zastąpić, a 1/3 mam wie, że najbliższą naturalną formą zastępczą dla świeżych warzyw i owoców są soki (jednocześnie 70 proc. ankietowanych stosuje ten zwyczaj w praktyce).
6 na 10 matek ma świadomość, że największą, nieocenioną korzyścią płynącą ze spożycia warzyw, owoców lub soków są dostarczane przez nie witaminy i minerały.
„Te wyniki wskazują na powolny wzrost wiedzy o konieczności spożywania 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Pamiętajmy jednak, że zmiany w świadomości kształtują się latami — niezbędna jest konsekwencja” — konkluduje prof. Maria Koziołkiewicz z Politechniki Łódzkiej, ekspert kampanii.
Polskie jabłka w Rumunii
Druga edycja kampanii była realizowana również w Rumunii. A to dlatego, że ponad 50 tys. polskich warzyw i owoców, zarówno świeżych, jak i przetworzonych trafia do tego kraju. W Rumunii była to pierwsza kampania społeczna dotycząca prawidłowego odżywiania.
Ile wynosi jedna porcja
Można ją mierzyć na gramy, szklanki, łyżki, ale najłatwiej na dłonie! Jedna porcja, to tyle, ile mieści się w dłoni. Czyli porcją może być średniej wielkości gruszka lub marchewka, 3-4 śliwki oraz 10 dag surówki. Dla dziecka jedna porcja może być odpowiednio mniejsza. Warto pamiętać, że talerz zupy z warzywami lub szklanka soku to też porcja.
Coraz bliżej kuchni śródziemnomorskiej
Z warzyw Polacy najchętniej wybierają pomidory i ogórki — wynika z informacji Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Ostatnio coraz częściej na nasze talerze trafiają: sałata, cukinia, papryka i bakłażan, rzadziej kapusta i buraki. Polak zjada średnio blisko 10 kg pomidorów rocznie, 7 kg ogórków, ok. 6,7 kg kapusty, ponad 6 kg marchwi i ok. 10 kg pozostałych warzyw, m.in. cukinii, bakłażanów i sałaty.
Rodzinę Piątkowskich znają prawie wszyscy Polacy. Przez kilka lat pojawiała się w spotach promujących kampanię „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, która powoli dobiega końca. Czy Piątkowskim udało się zachęcić nas do jedzenia owoców i warzyw? Organizatorzy kampanii twierdzą, że tak.
Kampania „5 porcji warzyw, owoców lub soku” jest znana od 2008 r., kiedy wystartowała z dwuletnim programem informacyjno-edukacyjnym. Zakończył się on ankietowymi badaniami świadomości, które wykazały wzrost wiedzy oraz zainteresowania tematem w społeczeństwie. „Wyniki pokazały 10-proc. wzrost świadomości społecznej na temat warzyw, owoców i soków jako elementów właściwego odżywiania, jak również wzrost deklaracji podawania ich dzieciom” — mówi Barbara Groele, sekretarz generalny Stowarzyszenia Krajowej Unii Producentów Soków, inicjatora i organizatora akcji.Zachęcone pozytywnymi wynikami badań świadomości po pierwszej kampanii, Stowarzyszenie KUPS przygotowało drugą, rozszerzoną tematycznie i terytorialnie edycję, którą rozpoczęło we wrześniu 2011 r., a zakończy we wrześniu tego roku. Na ten projekt o międzynarodowym zasięgu stowarzyszenie pozyskało finansowanie m.in. z Unii Europejskiej.Z najświeższych badań (listopad 2013 r.), w których uczestniczyły kobiety w wieku 25-45 lat, mające dzieci 3-10-letnie, wynika, że w efekcie kampanii udało się bezsprzecznie utrwalić w świadomości polskich matek zalecane codzienne spożycie 5 warzywno-owocowych porcji, z których jedną można zastąpić sokiem. Pojęcie porcji oznacza średniej wielkości owoc lub warzywo bądź też kilka mniejszych sztuk, przy czym jedna szklanka (200 ml) soku może zastąpić jedną z tych porcji. 33 proc. ankietowanych uważa, że warzywa i owoce powinno się spożywać 5 razy dziennie, podobny odsetek deklaruje, że tak właśnie robi, a 40 proc. mam twierdzi, że ich pociechy otrzymują odpowiednią ilość warzyw i owoców każdego dnia. Kobiety potwierdzają, że ich dzieci lubią owoce (84 proc.), nie przepadają natomiast za warzywami (54 proc.), które trzeba im umiejętnie przemycać w diecie. Ulubione owoce mam i dzieci to jabłka i banany, a spośród warzyw — marchewka, ogórki i pomidory.Aż 7 na 10 mam daje co dzień dzieciom owoce do szkoły. 42 proc. z nich ma świadomość, że warzyw i owoców w diecie nie da się niczym zastąpić, a 1/3 mam wie, że najbliższą naturalną formą zastępczą dla świeżych warzyw i owoców są soki (jednocześnie 70 proc. ankietowanych stosuje ten zwyczaj w praktyce).6 na 10 matek ma świadomość, że największą, nieocenioną korzyścią płynącą ze spożycia warzyw, owoców lub soków są dostarczane przez nie witaminy i minerały.„Te wyniki wskazują na powolny wzrost wiedzy o konieczności spożywania 5 porcji warzyw i owoców dziennie. Pamiętajmy jednak, że zmiany w świadomości kształtują się latami — niezbędna jest konsekwencja” — konkluduje prof. Maria Koziołkiewicz z Politechniki Łódzkiej, ekspert kampanii.
Dostęp do tego i wielu innych artykułów otrzymasz posiadając subskrypcję Pulsu Medycyny
- E-wydanie „Pulsu Medycyny” i „Pulsu Farmacji”
- Nieograniczony dostęp do kilku tysięcy archiwalnych artykułów
- Powiadomienia i newslettery o najważniejszych informacjach
- Papierowe wydanie „Pulsu Medycyny” (co dwa tygodnie) i dodatku „Pulsu Farmacji” (raz w miesiącu)
- E-wydanie „Pulsu Medycyny” i „Pulsu Farmacji”
- Nieograniczony dostęp do kilku tysięcy archiwalnych artykułów
- Powiadomienia i newslettery o najważniejszych informacjach