24 X - Światowy Dzień Walki z Otyłością

MAT
opublikowano: 23-10-2015, 17:52

To dobra okazja do przyjrzenia się naszym nawykom, od których w dużym stopniu zależy nasza waga i zdrowie. Warto spojrzeć też szerzej na problem otyłości.

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

Ministerstwo Zdrowia podaje dające niepokojące statystyki.:

- na świecie żyje około 1,6 miliarda ludzi z nadwagą;

- co drugi dorosły Polak ma nadwagę lub jest otyły. Aż 64% mężczyzn i 49% kobiet w naszym kraju ma nieprawidłową masę ciała.

- ok. 20% populacji w wieku między 10 a 15 rokiem życia waży zbyt dużo;

- w ciągu ostatnich 15 lat dwukrotnie przybraliśmy na wadze.

Tymczasem zbyt duża waga wiąże się z podwyższonym ryzykiem wielu chorób, np. cukrzycy, schorzeń układu krążenia, nawet nowotworów.

Warto więc działać. Jak podaje MZ, kwestie dotyczące przeciwdziałania występowaniu otyłości zostały określone jako jeden z 12 najważniejszych priorytetów zdrowotnych w Polsce. Ponadto poprawa sposobu żywienia oraz aktywności fizycznej społeczeństwa uwzględnione są w Narodowym Programie Zdrowia. Pomóc ma także nowa ustawa o zdrowiu publicznym, która ma usprawnić koordynację i monitorowanie działalności władz publicznych wpływających na zmianę stanu zdrowia populacji, a także zapewnić stabilne mechanizmy finansowania. Ustawa ma umożliwić również wspieranie jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności małych gmin, w realizowaniu ustawowych obowiązków związanych z promowaniem i ochroną zdrowia.

Poza działaniami systemowymi, kluczowa jest także własna świadomość każdego z nas. Ministerstwo Zdrowia zaleca:

- dbanie o różnorodność spożywanych produktów,

- aktywność fizyczną,

- czerpanie energii głównie z produktów zbożowych,

- spożywanie codziennie co najmniej dwóch dużych szklanek mleka (można je zastąpić jogurtem, kefirem, częściowo serem),

- umiar w spożywaniu mięsa,

- jedzenie dużych ilości warzyw i owoców,

- ograniczenie spożycia tłuszczów, w szczególności zwierzęcych, a także produktów zawierających dużo cholesterolu i izomerów trans nienasyconych kwasów tłuszczowych,

- zachowanie umiaru w spożyciu cukru i słodyczy,

- ograniczenie spożycia soli,

- picie wystarczającej ilości wody,

- rezygnację z alkoholu.


Źródło: Ministerstwo Zdrowia

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MAT

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.