20 X - Światowy Dzień Osteoporozy

MAT
opublikowano: 20-10-2015, 11:00

"Serve Up Bone Strength" to hasło tegorocznego święta. Można je przetłumaczyć jako "dania dla silnych kości".

Ten artykuł czytasz w ramach płatnej subskrypcji. Twoja prenumerata jest aktywna

O przyczynach osteoporozy przypomina Ministerstwo Zdrowia:

- genetyczne i demograficzne, do których zalicza się: predyspozycje rodzinne, wiek (u kobiet – powyżej 65 lat, a u mężczyzn – powyżej 70 lat), płeć żeńską, rasy białą i żółtą, wątłą budowę ciała, niski wskaźnik BMI < 18 kg/m2, niedobór hormonów płciowych o różnej etiologii, przedłużony brak miesiączki, nierodzenie, stan pomenopauzalny (zwłaszcza przedwczesny);

- związane ze stylem życia, sposobem odżywiania i aktywnością fizyczną, a wśród nich: niska podaż wapnia w diecie, niedobór witaminy D, niska lub nadmierna podaż fosforu, niedobory białkowe i dieta bogatobiałkowa, palenie tytoniu, alkoholizm, nadmierne spożywanie kawy, siedzący tryb życia, niska aktywność fizyczna, unieruchomienie, również przyczyniają się do wzrostu ryzyka wystąpienia osteoporozy.

Zanim dojdzie do konieczności podjęcia wielopłaszczyznowego leczenia, warto zainteresować się zapobieganiem. Odpowiednie żywienie to jeden z podstawowych elementów.

Kości potrzebują wapnia, który w formie hydroksyapatytu nadaje szkieletowi wytrzymałość. Wapń możemy uzyskać z takich elementów diety, jak mleko i jego przetwory, niektóre warzywa zielone (np. brokuły), migdały, ryby z miękkimi, zwykle zjadanymi ośćmi, np. sardynki.

Za wchłanianie wapnia z jelit i pomoc w przebudowie kości odpowiada witamina D. Uzyskujemy ją głównie dzięki wystawieniu skóry na promienie słoneczne (należy pamiętać o bezpieczeństwie ekspozycji na słońce). W ograniczonych ilościach zawarta jest też w niektórych produktach spożywczych, np. w rybach czy jajach.

Struktura kości potrzebuje także aminokwasów. Uzyskujemy je z białka obecnego np. w mięsie, rybach, roślinach strączkowych, czy orzechach.

Oprócz tego ważne są też: witamina K, magnez, cynk, karotenoidy.

Zawsze należy pamiętać o diecie zbalansowanej, tak aby niezbędnych składników nie było zbyt mało, ani za dużo.

Na lata 2016-2020 ministerstwo zdrowia przygotowało projekt Narodowego Programu Zdrowia, który zakłada poprawę sposobu żywienia, stanu odżywienia oraz aktywności fizycznej społeczeństwa poprzez edukację, kreowanie warunków pracy i wypoczynku ułatwiających podejmowanie właściwych decyzji prozdrowotnych i zachowanie dobrego zdrowia.

>> Krótki film

Więcej informacji o roli diety w utrzymaniu zdrowia kości:
www.worldosteoporosisday.org

 

Źródło: Ministerstwo Zdrowia, worldosteoporosisday.org

Źródło: Puls Medycyny

Podpis: MAT

Najważniejsze dzisiaj
× Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.