10 największych reklamodawców w branży farmaceutycznej [RAPORT Fierce Pharma]
Podczas gdy w Polsce obowiązuje zakaz reklamy preparatów na receptę, za oceanem nakłady na promocję leków w telewizji nie spadają. W listopadzie 2022 r. dziesięciu największych reklamodawców wydało na promocję leków w telewizji łącznie ponad 200 milionów dolarów.

- Na szczycie zestawienia opublikowanego przez Fierce Pharma znalazł się lek Rinvoq. Jego producent, firma AbbVie, wydał na reklamę preparatu aż 55,8 milionów dolarów.
- Wysoko w rankingu znalazły się także leki przeciwcukrzycowe oraz preparaty stosowane w leczeniu atopowego zapalenia skóry i łuszczycy.
- Środki przeznaczone na reklamę leków w listopadzie 2022 r. były o wiele większe niż w pozostałych miesiącach tego roku – podaje Fierce Pharma.
Firma AbbVie wydała w listopadzie ogromną kwotę na reklamę telewizyjną swojego leku immunologicznego Rinvoq, stawiając go na szczycie zestawienia pod względem środków przeznaczonych na marketing. Rinvoq pokonał tym samym październikowego zwycięzcę, preparat Dupixent firmy Sanofi, strącając go na drugie miejsce.
W listopadzie 2022 r. Sanofi zmniejszyło wydatki na reklamę
Już w październiku 2022 r. marketingowa rywalizacja między Sanofi a AbbVie była zacięta. Sanofi wraz z partnerem, spółką Regeneron, wydali wtedy 42,6 miliona dolarów na reklamę leku Dupixent, a AbbVie 41,7 miliona dolarów na promocję Rinvoq.
Według iSpot.TV, śledzącego reklamy w czasie rzeczywistym, w listopadzie wydatki Sanofi znacznie spadły. Firma wydała 25,4 miliona dolarów, podczas gdy w październiku było to aż 42,6 miliona. Tymczasem AbbVie wyraźnie zwiększyło swoje wydatki na reklamę - aż do 55,8 miliona dolarów.
Na reklamę jakich leków wydano najwięcej?
Trzecie miejsce w listopadowym rankingu przypadło preparatowi Skyrizi, w którego marketing zainwestowano aż 21,1 miliona dolarów. Na czwartym miejscu znajduje się nowy lek na łuszczycę firmy Pfizer, Cibinqo. Pfizer zwiększył wydatki na jego promocję, wskutek czego lek ten znalazł się w rankingu o trzy pozycje wyżej niż w październiku. Wysoko w rankingu znalazł się także Ozempic, jeden z dwóch leków przeciwcukrzycowych GLP-1 firmy Novo Nordisk, notowany od lat w pierwszej dziesiątce.
Zaskoczeniem jest pojawienie się w zestawieniu preparatu Verzenio firmy Eli Lilly. Jest to lek stosowany u pacjentek z rakiem piersi, a w przypadku tego typu środków poziom wydatków na marketing telewizyjny zazwyczaj nie jest wysoki.
Ranking leków pod względem środków wydanych na ich reklamę w listopadzie 2022 r.
1. Rinvoq
Lek stosowany w terapii m. in. reumatoidalnego zapalenia stawów, łuszczycowego zapalenia stawów oraz wrzodziejącego zapalenia jelita grubego.
Producent: AbbVie
Wydatki na reklamę: 55,8 millionów dolarów
2. Dupixent
Lek stosowany w terapii atopowego zapalenia skóry oraz astmy.
Producenci: Sanofi i Regeneron
Wydatki na reklamę: 25,4 millionów dolarów
3. Skyrizi
Lek stosowany w terapii łuszczycy.
Producent: AbbVie
Wydatki na reklamę: 21,1 milionów dolarów
4. Cibinqo
Lek stosowany w terapii łuszczycy oraz atopowego zapalenia skóry.
Producent: Pfizer
Wydatki na reklamę: 16,3 millionów dolarów
5. Ozempic
Lek stosowany w terapii cukrzycy.
Producent: Novo Nordisk
Wydatki na reklamę: 15,5 milionów dolarów
6. Rexulti
Lek przeciwpsychotyczny.
Producenci: Otsuka i Lundbeck
Wydatki na reklamę: 15,2 milionów dolarów
7. Verzenio
Lek stosowany w terapii raka piersi.
Producent: Eli Lilly
Wydatki na reklamę: 14,8 milionów dolarów
8. Dovato
Lek wskazany w terapii zakażenia wirusem HIV.
Producent: ViiV
Wydatki na reklamę: 14.1 milionów dolarów
9. Jardiance
Lek stosowany w terapii cukrzycy.
Producenci: Eli Lilly i Boehringer Ingelheim
Wydatki na reklamę: 12,4 milionów dolarów
10. Rybelsus
Lek stosowany w terapii cukrzycy.
Producent: Novo Nordisk
Wydatki na reklamę: 11,4 milionów dolarów
Całkowite wydatki na pierwszą dziesiątkę najlepiej promowanych leków w listopadzie wyniosły 202 miliony dolarów, nieco mniej niż w październiku, kiedy były one równe 206,2 miliona dolarów. To ogromna suma w porównaniu z pozostałymi miesiącami obecnego roku - jak podaje Fierce Pharma miesięczna średnia wydatków na reklamę telewizyjną w minionych miesiącach 2022 r. wynosi 120 milionów dolarów.
Źródło: Puls Medycyny