Wzrasta zainteresowanie żywnością funkcjonalną

Wartość światowego rynku żywności wzbogacanej w minerały, witaminy i inne składniki odżywcze szacowana jest na 258,8 mld dolarów, a według prognoz w 2020 roku może osiągnąć nawet około 378 mld dolarów. Dużą część tego rynku stanowi żywność funkcjonalna.

Zgodnie z definicją Amerykańskiego Instytutu Medycyny Narodowej Akademii Nauk żywność funkcjonalna to żywność modyfikowana lub wzbogacana, która oprócz dostarczania składników odżywczych może mieć korzystny wpływ na zdrowie. Może ona przyczyniać się do poprawy parametrów biochemicznych i metabolicznych w organizmie oraz wpływać na ograniczenie rozwoju chorób cywilizacyjnych, a zwłaszcza zespołu metabolicznego, charakteryzującego się obecnością wielu wzajemnie powiązanych ze sobą czynników ryzyka, takich jak otyłość, nadciśnienie tętnicze, stan przedcukrzycowy, problemy kardiologiczne, osteoporoza i zaburzenia lipidowe. Najczęstszymi następstwami zespołu metabolicznego są miażdżyca i cukrzyca typu 2.

Badania nad żywnością funkcjonalną rozpoczęto w Japonii, gdzie produkty FOSHU (Foods for Specified Health Use) pojawiły się już wiele lat temu. Obecnie jest ich już ponad tysiąc; jedne obniżają ciśnienie, inne poziom cholesterolu, jeszcze inne wzmacniają strukturę kości. Są też takie, które zapobiegają powstawaniu kamienia nazębnego. Wśród produktów FOSHU są m.in. hipoalergiczny ryż, miód z kurkumą, preparaty z aloesem, jogurty i wzbogacane napoje.

Jak wynika z badań, największy potencjał na rynku mają produkty mleczne, odżywki dla sportowców, przekąski, batoniki i dania na wynos. W opinii firmy doradczej Smooth Link, coraz większą popularność zyskują również nasiona konopi (wzmacniają odporność i opóźniają efekty starzenia się) oraz teff, czyli miłka abisyńska (reguluje stężenie glukozy we krwi i wspomaga odchudzanie).

Poza Japonią dynamiką wzrostu rynku żywności funkcjonalnej mogą pochwalić się też Chiny i Indie. Według prognoz, łączna sprzedaż produktów funkcjonalnych w regionie Azji i Pacyfiku może wynieść w 2014 roku ponad 104 mld dolarów. Azjatycki rynek tych produktów już obecnie wart jest 51 mld dolarów. Prawie 33 proc. trafia na rynek amerykański, gdzie sięga po nie aż sześć na 10 osób, a 20 proc. do Europy (głównymi odbiorcami są Wielka Brytania, Niemcy, Francja i Holandia).

Jak podaje Adiuvo Investments, rynek żywności funkcjonalnej jest jednym z najszybciej rozwijających się na świecie. Tylko w pierwszym półroczu 2017 roku odnotowano na nim aż 436 transakcji - przejęć i inwestycji w spółki tej branży. Jednymi z największych są podpisanie wstępnej umowy w sprawie przejęcia przez Amazon sieci amerykańskich hipermarketów ze zdrową żywnością Whole Foods Market, finalizacja zakupu przez koncern Danone firmy WhiteWave Foods, producenta żywności ekologicznej oraz przejęcie  producenta napojów sojowych AdeS przez koncern CocaCola.

"Tak duża liczba transakcji zawieranych przez światowych gigantów pokazuje trend, który obserwujemy już od kilku lat - rynek spożywczy nieuchronnie zmierza w kierunku ochrony zdrowia i zapewnienia jakości produkcji" - komentuje Anna Aranowska-Bablok, członek zarządu Adiuvo Investments. 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.