RPP: drogie połączenia tel. za rejestrację pacjentów niezgodne z prawem

Do naruszenia zbiorowych praw pacjentów doszło w podmiocie leczniczym z Wielkopolski. Pacjenci, łącząc się z numerem pod którym odbywała się rejestracja, płacili prawie 5 zł za minutę. Do decyzji Rzecznika Praw Pacjentów przychylił się Naczelny Sąd Administracyjny.

Zastrzeżenia Rzecznika Praw Pacjenta dotyczyły kwoty, którą pacjent musiał zapłacić za połączenie z numerem zaczynającym się od cyfr 0-700, by zarejestrować się telefonicznie na wizytę u lekarza udzielającego świadczeń zdrowotnych w ramach podpisanej umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Za minutę połączenia pacjent musiał zapłacić kwotę 4,92 zł. W trakcie prowadzonego przez Rzecznika Praw Pacjenta postępowania wyjaśniającego podmiot leczniczy zmienił stawkę na 2,58 zł za minutę połączenia.

Naczelny Sąd Administracyjny potwierdził za Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie, że praktyki stosowane przez ww. podmiot leczniczy, naruszały zasadę równego dostępu obywateli.

Opłata za bieżącą rejestrację pacjentów, na podstawie zgłoszenia telefonicznego, była znacznie zawyżona w porównaniu ze średnią opłatą pobieraną przez operatorów telekomunikacyjnych za minutę połączenia. Praktyka stosowana przez podmiot leczniczy mogła być szczególnie uciążliwa dla pacjentów starszych i tych, którzy nie dysponują pokaźnym budżetem. 

 

 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.