Jak zapobiegać wadom postawy u dzieci

90 proc. dzieci w Polsce ma wady postawy - alarmuje Instytut Matki i Dziecka. Nowy rok szkolny to nie tylko kolejne godziny spędzone w szkolnej ławce, ale też szkolna dieta i zajęcia sportowe

Barbara Kulawiak, fizjoterapeuta w sieci przychodni NZOZ „Twój Lekarz” przyznaje, że obserwuje się znaczny wzrost występowania wad postawy u dzieci. 

Ważne jest, by biurko, przy którym dziecko spędza wiele godzin, rosło razem z dzieckiem. Biorąc pod uwagę jak rośnie dziecko, warto wymieniać biurko lub kupić takie, które będzie można stopniowo dostosowywać. 

Idealna pozycja do nauki to: wyprostowany tułów, oddalony od blatu na odległość 3–5 cm, stopy spoczywające w całości na podłodze, głowa nieznacznie pochylona i łokcie nieco wystające poza brzeg biurka.

„Nie chodzi tylko o kręgosłup, ale też o klatkę piersiową, kolana i stopy. Okres wzrostu jest momentem nasilania i uwidocznienia się nieprawidłowości. Należy wtedy uważnie obserwować dziecko” – dodaje specjalista. 

Zniekształcona klatka piersiowa, niesymetryczne ustawienie tułowia, nierówne barki, odstające łopatki, problemy z poruszaniem się, nierównomierne wcięcie w talii to niepokojące objawy, na które należy zwrócić uwagę i wybrać się z dzieckiem na wizytę do pediatry lub ortopedy. 

 

Odpowiedni plecak to podstawa

Godziny spędzone w szkolnych ławkach nie służą dziecięcym kręgosłupom, podobnie jak ciężkie plecaki, szczególnie worki.  Te z dwoma cienkimi paskami na ramiona przeżywają swój renesans. Tego rodzaju „plecak” nierównomiernie rozkłada ciężar na plecach, co  skutkuje rozwojem wad postawy. Właściwie dobrany tornister powinien posiadać szerokie szelki i usztywnioną ściankę. Szelki należy wyregulować tak, aby jego dół kończył się na linii pleców, a góra przed szyją. Plecak nie powinien ważyć więcej, niż  10 proc. masy ciała dziecka. 

Wyspane i aktywne dziecko

Podczas snu przysadka mózgowa wydziela najwięcej hormonów wzrostu. Jeśli dziecko nie śpi lub budzi się co chwilę, ich wydzielanie zostaje zahamowane. Rozwój zaburza także zasypianie o nieregularnych porach i spanie w niewygodnej pozycji, na przykład za dużej poduszce. Najlepszym wyborem będzie ta mała, płaska, na której plecy nie będą się wykrzywiać. Materac? Najlepiej sprawdzi się antyalergiczny o średnim stopniu twardości.

 

Szpinak tylko raz w tygodniu

Szpinek został rozsławiony przez byłego żeglarza Popeya’a - bohatera komiksu, który jedząc go, szybko przybierał na sile. Mówi się, że właśnie dzięki niemu Stany Zjednoczone odnotowały wzrost sprzedaży tego warzywa w latach 30. 

Szpinak charakteryzuje się dużą zawartością witamin, ale ma też wady, przez które nie powinien stanowić elementu codziennej diety u dzieci. Chodzi o kwas szczawiowy, który wpływa na tworzenie się kamieni nerkowych i zaburza gospodarkę wapniowo-fosforanową. Dlatego jedzenie go warto ograniczyć do jednego posiłku w tygodniu.

 

Wady postawy a pływanie

Pływanie ma duże właściwości rehabilitacyje – zwiększa wydolność oddechowo-krążeniową, odciąża kręgosłup, rozluźnia napięte mięśnie. W przypadku wad postawy, decyzję o tym, jakim stylem pływać, należy zostawić fizjoterapeutom.  Specjalista, biorąc pod uwagę konkretną wadę postawy, zarekomenduje odpowiednią formę aktywności. 

 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.