Olej kokosowy niezdrowy jak smalec

American Heart Association (AHA) ogłosiła, że olej kokosowy zawierający dużo tłuszczów nasyconych jest przynajmniej tak samo niezdrowy jak smalec, tłuszcz wołowy i masło.

Tłuszcze zwierzęce, takie jak smalec wieprzowy, uważane są za „niezdrowe”. Za dużo zdrowszą alternatywę uchodzą oleje roślinne - jak oliwa z oliwek czy olej słonecznikowy. Decydująca różnica między nimi dotyczy zawartości tłuszczów nasyconych, które zwiększają poziom „złego” cholesterolu (LDL) we krwi. Ten sprzyja miażdżycy, zwiększając ryzyko chorób serca oraz udaru mózgu.

Choć olej kokosowy często sprzedawany jest, jako „zdrowa żywność”, to zawarte w nim tłuszcze nienasycone mogą podnosić poziom „złego” cholesterolu.

82 proc. tłuszczu w oleju kokosowym stanowią tłuszcze nasycone. To więcej niż w maśle (63 proc.), wołowinie (50 proc.) i smalcu wieprzowym (39 proc.). Eksperci AHA sugerują zastępowanie tłuszczów nasyconych oliwą z oliwek, olejem słonecznikowym oraz opartymi na nich tłuszczami do smarowania. Zmiana tego nawyku żywieniowego może być równie skuteczna, co przyjmowanie leków na obniżenie cholesterolu. 

Maksymalna zalecana dzienna dawka tłuszczów nasyconych to 30 gramów w przypadku mężczyzn, a 20 w przypadku kobiet. Wiele gotowych produktów ma na etykiecie informacje o zawartości tych tłuszczów.

Zbyt duże ograniczenie spożycia tłuszczów także nie jest zalecane, ponieważ dzięki nim organizm przyswaja rozpuszczalne w tłuszczach witaminy – A, D, E, i K.

Ciastka, czekoladę i tłuste mięso warto zastąpić awokado, tłustymi ryby, orzechami i ziarnami.

 

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.