Polscy kierowcy nie korygują wad wzroku

Kierowcy po 40. r.ż. mają problemy ze wzrokiem, o których dowiadują się najczęściej dopiero podczas obowiązkowych badań – pokazują wyniki badań przeprowadzonych w Pracowni Fizyki Widzenia i Optometrii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dotyczy to zarówno kierowców zawodowych, jak i przeciętnego Kowalskiego.

2/3 zbadanych kierowców twierdziło, że widzi dobrze lub bardzo dobrze, chociaż aż połowa z nich była nieskorygowana optycznie – po 40. r.ż. często ujawniała się u nich ukryta nadwzroczność, kompensowana wcześniej dzięki akomodacji (czyli poprzez dostosowanie się oka do oglądania przedmiotów znajdujących się w różnych odległościach). Ponadto około 2/3 zbadanych nie używało okularów i tyle samo wykonywało badania wzroku co 5 lat lub rzadziej.

„Nasze badania pokazały, że dla większości tych kierowców (98 proc. posiadało prawo jazdy wydane bezterminowo, a 86 proc. z nich siadało za kierownicą codziennie) przez szereg lat dominującą, a często jedyną formą oceny stanu układu wzrokowego była i pozostała… samoocena” – komentuje prof. dr hab. Ryszard Naskręcki z UAM, wspierający programy edukacyjne Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej (KRIO).

Badania zmian w układzie wzrokowym pokazują, że z wiekiem zmniejsza się wrażliwość na kontrast, wzrasta wrażliwość na olśnienie oraz narasta upośledzenie pola widzenia (zmniejsza się tzw. użyteczne pole widzenia). Stwierdzono, że u kierowców starszych z 40-proc. redukcją w użytecznym polu widzenia prawdopodobieństwo uczestniczenia w kolizji drogowej w kolejnych 3 latach wzrasta 2,2 razy. Wykazano, że do 35 r. ż. wrażliwość (czułość) na kontrast jest praktycznie stała, u osób w wieku 60 lat zmniejsza się dwukrotnie, a w wieku 80 lat aż sześciokrotnie. Stwierdzono również, że ilość światła docierająca do fotoreceptorów oka osoby 60-letniej stanowi nie więcej niż 30 proc. ilości światła docierającego do oka 20-latka. W ciągu kolejnych 15 lat ilość ta spada o następne 10-12 proc. (jest to skutkiem kurczenia się źrenicy oka z wiekiem). Zmiany te skutkują nie tylko pogorszeniem jakości widzenia, ale wpływają np. na radykalne wydłużenie czasu reakcji kierowcy (czas reakcji wydłuża się przy słabej widoczności).

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.


Blogi »

Lew Starowicz

Lew Starowicz

Kobieta obaw pełna

Kalendarium

« » marzec 2017
PnWtŚrCzPtSbN
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2
Studenci Medycyny i Farmacji