Jest jak Jest – Mam wybór! – kampania Amazonek

Amazonki rozpoczęły kampanię edukacyjną skierowaną do kobiet zmagających się z zaawansowanym rakiem piersi. „Naszym celem jest uświadomienie, jak najszerszej rzeszy pacjentek, że mają możliwość wyboru metod leczenia” – mówi Krystyna Wechmann, założycielka i prezes Federacji Stowarzyszeń „Amazonki”.

Pierwsza część hasła kampanii „Jest jak Jest” ma podkreślać, jak ważna dla chorych jest świadomość, że zaawansowany rak to nie koniec, ale etap w życiu, które trwa dalej. To choroba przewlekła, z którą kobiety mają prawo żyć godnie. Ponieważ życie z zaawansowanym rakiem jest codziennością dla tysięcy Polek. Amazonki chcą je uczyć, jak mówić o chorobie, która nie powinna być tematem tabu, oraz jak rozmawiać z najbliższymi na najtrudniejsze tematy związane z leczeniem.

Druga część hasła: „Mam Wybór” ma przede wszystkim uświadamiać chorym, jak istotne w trakcie terapii są partnerskie relacje z lekarzem oraz świadomy wybór możliwości i drogi leczenia. „Bardzo ważne jest, by okres leczenia był dla pacjentki najlepszym okresem w życiu, żeby potrafiła ona go wykorzystać” –komentuje Krystyna Wechmann.

Ankieta wśród chorych i lekarzy

Jednym z pierwszych działań planowanych przez Amazonki będą badania ankietowe wśród onkologów i kobiet chorych na raka, które są w trakcie terapii lub zakończyły ją. Ankiety mają na celu pokazanie, jak problematyka wyboru dostępnych metod leczenia postrzegana jest przez lekarzy, a jak przez pacjentów. Organizatorki kampanii podkreślają, że nie chodzi tu o szukanie różnic, ale o budowanie płaszczyzny do dialogu.

Doktor Agnieszka Jagiełło-Gruszfeld, onkolog z warszawskiego Centrum Onkologii przyznaje, że relacja pacjent – lekarz w ostatnich latach zmienia się. Medycyna paternalistyczna odchodzi do lamusa, a lekarz staje się partnerem, z którym wspólnie podejmuje się decyzje. Dr Jagiełło-Gruszfeld odaje, że zgodnie z zaleceniami European Society for Medical Oncology (ESMO) przy wyborze metod terapii lekarz oczywiście powinien brać pod uwagę w pierwszej kolejności względy medyczne, ale równie ważne powinny być preferencje pacjenta, jego status socjoekonomiczny i psychologiczne aspekty leczenia.

Dwie kobiety – jedna nadzieja

„Jest jak Jest – Mam Wybór!” to kampania długofalowa. Amazonki będą w jej trakcie mówić o problemach związanych z leczeniem chorych na raka piersi w kontekście medycznym, psychologicznym oraz społecznym. Osią kampanii będzie odgrywana w wielu miastach sztuka teatralna pod tytułem „Jest jak jest”, przygotowana na podstawie autentycznej historii opisanej w książce Maliny Stahre-Godyckiej „Dwie kobiety – jedna nadzieja”.

Wraz z główną bohaterką sztuki, w którą wciela się Agnieszka Różańska, widzowie będą mogli przejść przez trzy lata jej życia z chorobą. Akceptacja choroby i śmierci, jaką demonstruje bohaterka sztuki, budzi nadzieję i pomaga wielu chorym kobietom oraz ich bliskim.

Planowane jest także zorganizowanie cyklu warsztatów i spotkań edukacyjnych w całej Polsce, zrealizowanie spotu kampanijnego, a także filmów o historii i przyszłości Federacji z udziałem m.in. Krystyny Wechmann, prezes Federacji Stowarzyszeń „Amazonki”, aktorki Hanny Śleszyńskiej oraz pisarki Krystyny Kofty. Amazonki wydadzą też poradnik o raku piersi oraz dedykowany chorym i ich bliskim poradnik „Jest jak jest” o roli komunikacji w chorobie nowotworowej.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.


Blogi »

Lew Starowicz

Lew Starowicz

Co pana podnieca?

Kalendarium

« » maj 2017
PnWtŚrCzPtSbN
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31 1 2 3 4
Studenci Medycyny i Farmacji