Czy żywność light jest light

Na sklepowych półkach jest mnóstwo przetworów mlecznych, majonezów, napojów oznaczonych jako light. Czy określenie to rzeczywiście coś znacz, czy jest jedynie chwytem marketingowym? Czym tak naprawdę jest żywność light?

Tagi

diety

Zgodnie z przepisami prawa, producent może umieścić na etykiecie określenie „light”, „lekki” bądź „o obniżonej zawartości” tylko wtedy, gdy obniżenie zawartości wybranego składnika produktu wynosi co najmniej 30 proc. w porównaniu z produktem tradycyjnym. Oświadczeniu temu musi towarzyszyć wskazanie właściwości, które sprawiają, że środek spożywczy staje się produktem „lekkim”, np. twarożek o smaku waniliowym light marki X zawiera o 40 proc. mniej tłuszczu niż twarożek waniliowy marki Y.

Zmniejszenie zawartości dotyczy zwykle cukru lub tłuszczu, co przekłada się na zmniejszenie wartości energetycznej produktu. Cukry często są zastępowane słodzikami o znikomej kaloryczności, dzięki czemu porcja napoju typu cola light (200 ml) dostarczy nam tylko 1 kcal, podczas gdy wersja podstawowa tego napoju aż 86 kcal. Znacznie mniej kaloryczne są też odtłuszczone majonezy light – 1 łyżka majonezu lekkiego (15 g) dostarcza od ok. 50 do 70 kcal, a taka sama ilość wariantu pełnotłustego – ponad 110 kcal.

Trzeba mieć jednak na uwadze, że wybierając produkt light, osiągniemy korzyść tylko wtedy, gdy rzeczywiście spożyjemy go tyle, ile zjedlibyśmy/wypilibyśmy podobnego, bardziej słodkiego lub tłustego. Jeśli zjemy go więcej, bilans kalorii będzie podobny. Również wtedy, gdy oprócz porcji produktu light zjemy więcej innych.

Nie należy utożsamiać słowa light z „lepszy”. Przykładowo serek śmietankowy light, z deklaracją producenta „40 proc. mniej tłuszczu niż w produktach podobnych”, zawiera 11 g tłuszczu w 100 g, podczas gdy w wielu innych serkach w kubeczkach (bez napisu light) zawartość tego składnika jest znacznie niższa. Na półkach znajdziemy margarynę do kanapek light o zawartości tłuszczu 30 proc. tuż obok margaryny o zawartości tłuszczu 20 proc., bez podobnego oświadczenia, a w dodatku z niższą ceną. Poza tym tłuszcze tego rodzaju mają rzeczywiście bardzo niską wartość kaloryczną (270-390 kcal) w porównaniu z tradycyjną margaryną lub masłem (740 kcal).

„Zanim umieścimy produkt light w koszyku, uważnie przeczytajmy jego etykietę oraz etykiety podobnych artykułów i je porównajmy. Wybór nasunie się sam” – radzi dr Agnieszka Jarosz, ekspert z Instytutu Żywności i Żywienia. – 30 proc. mniej nie zawsze oznacza mało. Np. ciasto francuskie light nadal będzie tłustym ciastem. Poza tym oświadczenie „light” odnosi się zwykle do jednego składnika. Bardzo często spotykamy np. jogurty light, które zawierają mniej tłuszczu niż inne, ale tę samą, dużą ilość cukru. W tym przypadku lepszym wyborem będzie jogurt naturalny o zawartości tłuszczu do 2 proc. i porcja świeżych owoców niż słodzony, aromatyzowany produkt light. Jednak, gdy chcemy zrzucić zbędne kilogramy, czasami lepiej zrezygnować z takich produktów. Mimo obniżonej kaloryczności dalej są źródłem zbędnych kalorii” – dodaje dr Agnieszka Jarosz.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.


Kalendarium

« » kwiecień 2017
PnWtŚrCzPtSbN
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Studenci Medycyny i Farmacji