Wzmacniaj odporność przed zimą

Przed sezonem jesienno-zimowym warto wzmocnić odpornośœć, dostarczając organizmowi witamin C, A i E oraz substancji mineralnych, które pomogą w walce z chorobotwórczymi intruzami.

Tagi

diety

400 gram warzyw i owoców w 5 porcjach dziennie to absolutne minimum, które powinno znaleŸźć się na stole każdego dnia, jeżeœli chcemy być zdrowi. Jedną z tych porcji może stanowić szklanka (ok. 200 ml) soku.

Gdzie szukać witaminy C

Nasz organizm nie potrafi gromadzić niezbędnej do prawidłowego działania układu odpornośœciowego witaminy  - najwięcej jest jej w papryce, kapuście, natce pietruszki, jarmużu czy brokułach. Dzienne zapotrzebowanie na witaminę C w ok. 60-70 proc., zabezpieczy także szklanka soku z owoców cytrusowych (np. grejpfrutów lub pomarańczy). Poza korzystnym wpływem na układ odpornoœściowy, witamina C zmniejsza uczucie zmęczenia, co jest, gdy za oknem wcześœniej robi się ciemno, a nam brakuje energii. Odpornośœć może wspomóc także klarowny sok jabłkowy, który zawiera w sobie związki analogiczne do rutyny (glikozydy kwercetyny) – jednego ze składników podawanych w czasie przeziębień.

Witamina A

Czerwona papryka, morele, dynia czy marchew, to z kolei źródło prowitaminy A (beta-karotenu), ważnej narządu wzroku, narażonego na wysiłek, gdy np. prowadzimy samochód podczas jesiennej szarówki. Szklanka soku marchwiowo-owocowego zapewnia całodzienne zapotrzebowanie (800 ľg) na tę prowitaminę.

Witamina E

Dynia i czerwona papryka to dodatkowo źŸródło witaminy E, silnego przeciwutleniacza, który pomoże nam m. in. utrzymać zdrowy wygląd skóry narażonej na szkodliwe czynniki jesienno-zimowej pogody. Witaminę E znajdziemy też np. w czerwonej i białej kapuœcie czy zielonych warzywach (szpinak, brokuły).

Dieta dzieci w okresie jesienno-zimowym

"W okresie jesienno-zimowym, bardzo ważne jest zadbanie o potrzeby dzieci. Chodzi nie tylko o wzmocnienie układu odpornośœciowego w sezonie przeziębień. "Dzieci rozwijają się cały czas i nie możemy zaprzestać dostarczania im składników odżywczych do tego rozwoju niezbędnych tylko dlatego, że sezon na pewne produkty się skończył. Jeśœli więc w sklepie nie można kupić œświeżych warzyw czy owoców, to możemy składniki z nich pochodzące dostarczyć np. w postaci musu lub szklanki soku, który powstaje przecież z tych produktów" - mówi dr Aneta Górska-Kot, ordynator Oddziału Pediatrii w Szpitalu Dziecięcym przy ul. Niekłańskiej w Warszawie. "–Nie zapominajmy także, pomimo chłodu, o ruchu na œświeżym powietrzu. Spacery czy jazda na rowerze w połączeniu z dietą, bogatą w witaminy, minerały i antyoksydanty, pomogą nam zwalczać jesienno-zimowe infekcje"”.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.


Blogi »

Lew Starowicz

Lew Starowicz

Pożądanie okresowe

Kalendarium

« » luty 2017
PnWtŚrCzPtSbN
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 1 2 3 4 5
Studenci Medycyny i Farmacji