Nie schudniesz zamęczając się na siłowni i stosując drakońską dietę

Siłownie i kluby fitness przyciągają rzesze zwolenników szczupłej sylwetki i zdrowego stylu życia. Jednak mało kto wie o tym, że intensywne treningi mogą przynieść więcej szkody niż pożytku i że niekoniecznie prowadzą do utraty wagi. Przesadna aktywność fizyczna to ogromny stres dla organizmu

Tagi

diety

Jeśli zbyt intensywnie ćwiczysz w klubie fitness lub siłowni, najprawdopodobniej twój organizm będzie bardziej wrażliwy na toksyny i inne czynniki chorobotwórcze oraz podatny na stres oksydacyjny, który wzrasta podczas nadmiernego wysiłku, powodując znaczny spadek odporności.

„Większość osób uważa, że wysiłek fizyczny jest wtedy, kiedy się pocimy, mamy zadyszkę i bolą nas mięśnie. Że to jest dobre, ponieważ po tym człowiek dobrze się czuje. To nie jest prawda” – mówi dr nauk med. Magdalena Golachowska z wrocławskiego Instytutu Psychodietetyki, prorektor PMWSZ w Opolu. – Podczas intensywnych ćwiczeń powstaje mnóstwo wolnych rodników. Jeśli jest ich zbyt wiele, zdolności obronne organizmu mogą się znacznie obniżyć, powodując, że nasze ciało stanie się z czasem coraz bardziej podatne na choroby cywilizacyjne”.

Ruszaj się, ale nie przemęczaj

O wiele lepsze efekty dla naszego zdrowia może przynieść umiarkowany wysiłek: ćwiczenia rozciągające, szybszy marsz, czy spacer. Świetnie się sprawdzają takie ćwiczenia jak joga, pilates albo outdoor fitness. Odchudzają rewelacyjnie, przy czym nie odczuwamy wielkiego zmęczenia.

Podczas tego typu wysiłku nie łapiemy zadyszki, a żeby schudnąć, wcale nie trzeba się męczyć. Chodzi głównie o to, by pracowały mięśnie spalające tkankę tłuszczową, a są to tzw. mięśnie wolnokurczliwe, które są w stanie pracować tylko wtedy, gdy mają wystarczającą ilość tlenu.

Eksperci radzą, by zanim zdecydujemy się na udział w męczących zajęciach typu zumba czy fitness, najpierw przyzwyczaić organizm do lekkiego wysiłku, stopniowo potem zwiększając jego intensywność. Osoba, która wcześniej nie uprawiała żadnego sportu i nagle rozpoczęła intensywny trening na siłowni, może zrobić sobie krzywdę.

„Jeśli ktoś chce schudnąć, powinien zacząć od codziennych 60-minutowych spacerów albo od pływania na basenie, pod warunkiem zachowania umiarkowanej intensywności wykonywanej czynności” – mówi Magdalena Kuklik, technolog żywienia z Mixit.pl.

Dr Golachowska dodaje, że organizm musi mieć czas na dopasowanie się do nowych warunków. Dlatego też, jeśli chcemy podjąć jakąś aktywność fizyczną, należy stopniowo zwiększać jej intensywność.

„Całe ciało musi się przystosować do innej pracy. To może zająć miesiące. Muszą się wzmocnić kości, stawy, mięśnie. W skórze zmieni się nieco biochemia, serce musi się przyzwyczaić do szybszego bicia, a płuca troszeczkę zwiększyć objętość. Jeżeli zrobimy to pomału i płynnie, to nie będzie to dla naszego organizmu takim ogromnym szokiem” – wyjaśnia dr Golachowska.

Nie musisz zmieniać diety

Kolejny wielki mit związany z odchudzaniem dotyczy diety. Zdaniem ekspertów żywieniowych, jeśli będziemy regularnie dostarczać organizmowi umiarkowanego wysiłku, nie musimy w naszej diecie niczego zmieniać. Tu obowiązuje ta sama zasada – ciało musi mieć czas na przystosowanie się do nowych warunków. Jeśli do tej pory na co dzień jadałeś hamburgery i pizzę, to nie możesz nagle przerzucić się na dietę marchewkowo-buraczaną. Nowe nawyki żywieniowe należy wprowadzać powoli, w umiarkowanym tempie.

Można zacząć od stopniowego wprowadzania nawyku codziennego jedzenia czegoś zdrowego i smacznego na godzinę przed 30-minutowym spacerem

Słuchaj swojego ciała

Skąd mamy wiedzieć, że dostarczyliśmy sobie wystarczającą porcję wysiłku? Trzeba po prostu obserwować swoje ciało i umieć przerwać wysiłek w odpowiednim momencie. „Kiedy mamy zadyszkę, pocimy się i czujemy ból w mięśniach, to wyraźny znak, że musimy przestać. Takie objawy są oznaką, że w organizmie wzrasta poziom adrenaliny, hormonu zmuszającego nas do walki lub ucieczki, co powoduje nadmierny stres organizmu. Po takiej stresowej sytuacji, musi nastąpić odpoczynek i regeneracja” – mówi dr Golachowska.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.


Kalendarium

« » kwiecień 2017
PnWtŚrCzPtSbN
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Studenci Medycyny i Farmacji