Czas na wizytę u okulisty dziecięcego

Problemy z pisaniem czy czytaniem mogą świadczyć o wadzie wzroku. Krótkowzrocznoœść czy zaburzenia akomodacji to nieprawidłowoœści narządu wzroku, które objawiają się nierzadko u dzieci w wieku szkolnym.

Kilkuletnie dziecko nie powie, że widzi niewyraźŸnie –przede wszystkim dlatego, że nie wie, jak widzieć powinno. Dlatego obserwacja rodziców jest kluczowa dla wczesnego rozpoznania ewentualnych wad wzroku. 

"„Zdarzają się sytuacje, kiedy dziecko ma słabszą siłę miꜶni, kiedy mózg niewłaœściwie steruje oczyma albo występuje słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa – tego typu zaburzenia powodują, że dziecko może mieć problemy np. z nauką czytania" -” – tłumaczy dr Andrzej Styszyński, okulista i ekspert Krajowej Rzemieœślniczej Izby Optycznej. "Może mieć także problemy w szkole, –gdy przenosi wzrok z patrzenia w dal na bliż, podczas uprawiania sportu czy nawet podczas zabawy z równieœśnikami”".

Jeśli dziecko mruży oczy chcąc zobaczyć coœś, co znajduje się daleko, a także zaobserwujemy, że często siada blisko telewizora, wówczas możemy podejrzewać u niego krótkowzrocznoœść. Dzieci z zaburzeniem akomodacji nie lubią z kolei czytać, bywają uznawane za dyslektyczne i mają częste bóle głowy. U dziecka w wieku szkolnym mogą pojawić się także zaburzenia ruchów oczu. Wskazywać na nie mogą takie objawy jak: trudnoœści w śœledzeniu obiektów, gubienie słów czy linijki tekstu albo powtórne odczytywane tej samej linijki tekstu, a także zaburzenia w koordynacji ręka-oko. W takich sytuacjach konieczna jest wizyta u okulisty współpracującego z optometrystą. 

Jak przekonać dziecko do noszenia okularów?

Należy dziecko zapoznać z okularami –- dać mu je do ręki, pokazać, że są wygodne, żeby dziecko nie bało się tego, co będzie nosiło. W ten sposób kilkulatek poczuje się komfortowo i uœwiadomi sobie, że nie jest to nic, co będzie bolało czy mu przeszkadzało w normalnym, codziennym funkcjonowaniu"” – radzi Marek Jakubowicz, optyk i optometrysta, ekspert Krajowej Rzemieœlniczej Izby Optycznej.

Ważne jest to, aby dziecko zaakceptowało okulary, w ten sposób unikniemy sytuacji celowego œściągania ich z nosa, „zapominania” do szkoły itp. Zatem warto, aby dziecko miało wpływ na wybór oprawek. Dajmy mu także czas na przyzwyczajenie się do nowej sytuacji – na początku możemy założyć dziecku okulary na godzinę czy dwie, a następnie stopniowo zwiększać czas ich noszenia. Pamiętamy też o pochwałach – a każdym razem, kiedy dziecko będzie nosiło dłużej okulary. Z czasem, gdy dostrzeże ich zalety samo nie będzie chciało ich zdejmować.  

Wczesna reakcja –najważniejsza 

Wczesne wykrycie i skorygowanie ewentualnych wad wzroku jest bardzo ważne. Jakoœść widzenia stabilizuje się w okresie dojrzewania i jeœśli do tego czasu nie zostaną u dzieci skorygowane wady wzroku, wtedy ich komfort widzenia jako dorosłych osób – będzie ograniczony, a pełna korekcja niedoskonałoœści widzenia w wieku póŸźniejszym będzie trudna lub czasem niemożliwa.  

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.


Kalendarium

« » luty 2017
PnWtŚrCzPtSbN
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 1 2 3 4 5
Studenci Medycyny i Farmacji