Co naprawdę siedzi w niby zdrowym musli

Sięgając po musli mamy nadzieję, że dostarczymy organizmowi samych zdrowych składników. Często jednak sugerując się hasłami reklamowymi na opakowaniu zostajemy wprowadzeni w błąd.

Tagi

diety

Wybór jest ogromny: płatki kukurydziane, żytnie, owsiane, jęczmienne, pszenne. Jako dodatki najczęściej spotkamy suszone lub liofilizowane owoce, słonecznik, len, konopie, orzechy, otręby, czekoladę, miód, kasze, nasiona i inne. W dużym wyborze nie byłoby nic złego, gdyby nie fakt, że większość mieszanek musli dostępnych w sklepach zawiera niezdrowe związki, tłuszcze, konserwanty, a przede wszystkim dużą ilość cukru. Czym więc należy się kierować przy wyborze dobrego musli?

Uwaga na cukier…

„Przede wszystkim nie dajmy się skusić określeniami typu „fit”, „zdrowe”, „odchudzające”. Dobrze jest dokładnie przeczytać i przeanalizować skład na opakowaniu, ponieważ producenci często dodają do mieszanek wiele niepotrzebnych składników. Powinniśmy także sprawdzić zawartość cukru. W musli jest on obecny głównie w karmelizowanych lub suszonych owocach albo w dodatkach takich jak oblane czekoladą chrupki, muszelki, kulki, płatki” – mówi Magdalena Kuklik, technolog żywienia z Mixit.pl, platformy specjalizującej się w mieszankach musli i kasz na życzenie.

…konserwanty i tłuszcze trans

Zdrowe musli to takie, które nie zawiera sztucznych konserwantów i utwardzonych tłuszczy. Te natomiast znajdują się najczęściej nie tyle w samych płatkach, co w dodatkach.

„Obecny w suszonych owocach dwutlenek siarki nadaje im atrakcyjną, jasną barwę, jednak obniża dostępność witamin z grupy B i witaminy A oraz może być niebezpieczny dla alergików i osób chorych na astmę” – tłumaczy Magdalena Kuklik. – Ponadto nadmiar tego związku w pożywieniu może obniżyć ciśnienie tętnicze, a także wywołać zapalenie oskrzeli”.

Popularnymi konserwantami używanymi do produkcji musli są również węglan sodu i amonu. Duże spożycie tych związków powoduje zaburzenia żołądkowo-jelitowe i podrażnienie śluzówki przewodu pokarmowego. Większa dawka może być przyczyną krwawienia żołądkowo-jelitowego, wymiotów i biegunek.
W niektórych, zwłaszcza słodkich mieszankach producenci często stosują tłuszcze trans. Najczęściej jest to olej palmowy, używany również do produkcji biopaliw i kosmetyków. Zawiera on duże ilości nasyconych kwasów tłuszczowych, a najbardziej szkodliwy jest w formie utwardzonego tłuszczu palmowego.
„Utwardzone tłuszcze roślinne zawierające tłuszcze trans wykazują negatywne działanie na układ sercowo-naczyniowy, do tego nadmiar tłuszczu powoduje przyrost tkanki tłuszczowej oraz przyczynia się do rozwoju cukrzycy typu 2” – wyjaśnia psycholog dr Anna Januszewicz, specjalista psychodietetyki z wrocławskiego Instytutu Psychodietetyki.

Samodzielne kompozycje

Lepszej jakości płatki, orzechy czy ziarna oraz owoce suszone na słońcu, bez dodatku sztucznych konserwantów znajdziemy w sklepach z ekologiczną żywnością i sklepach. Trzeba za nie zapłacić trochę więcej, ale będziemy mieć pewność, że wiemy, co jemy, a dodatkowo będziemy mogli sobie skomponować takie musli, jakie chcemy, nie ograniczając się do proponowanych przez producentów gotowych mieszanek.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.


Blogi »

Lew Starowicz

Lew Starowicz

Seksowne profesje

Kalendarium

« » styczeń 2017
PnWtŚrCzPtSbN
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Studenci Medycyny i Farmacji