Dobre nawyki żywieniowe od dzieciństwa

Według zaleceń ekspertów z Instytutu Żywnośœci i Żywienia, warzywa i owoce stały się w tym roku podstawowymi produktami spożywczymi, jakie zgodnie z nową piramidą żywienia i aktywnośœci fizycznej powinny znaleźŸć się na naszych stołach. Ale, jak pokazało badanie przeprowadzone wśœród mam, aż 46 proc. z nich nie uznaje warzyw i owoców za podstawę zdrowej diety.

Taki wynik badania niepokoi, bo to głównie mamy kształtują nawyki żywieniowe dzieci - wyrabiając  odpowiednie przyzwyczajenia i wprowadzając różne produkty do codziennego jadłospisu dziecka. Jeśœli jednak matki same nie uznają warzyw i owoców za podstawę zdrowych posiłków i nie ma tych produktów na ich talerzach w wystarczającej ilośœci, to w przyszłości może ich także zabraknąć w diecie ich dorosłych dzieci. 

Dzieci bardzo uważnie obserwują i naśladują dorosłych, bo same chcą szybko dorosnąć, być jak mama czy tata i robić to samo, co oni. Jeśœli dziecko nie zobaczy mamy pijącej sok, jedzącej sałatkę czy chrupiącej jabłko, samo też raczej nie zechce sięgnąć po te produkty. Dlatego ważne dla zdrowia dziecka jest, by zdrowo odżywiała się cała rodzina

"Niestety, z  dorosłymi niestety często jest tak, że chętnie deklarują zdrowy tryb życia, chętnie wrzucają na portale społecznośœciowe zdjęcia pięknie skomponowanych posiłków, ale na co dzień wciąż zwycięża w nich uleganie pokusom i zaczynanie zdrowej diety ”od poniedziałku - uważa prof. Krystyna Gutkowska, dziekan Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji SGGW.  Dzieci widzą i naśœladują zachowania dorosłych, ale te realne, nie deklaratywne. Dlatego edukacja żywieniowa najmłodszych powinna zaczynać się m. in. od dawania dobrego przykładu już w domu”".

 Warto o dietę dziecka zadbaś jak najwcześniej i robić to konsekwentnie. 

„"Organizm dziecka rozwija się w szybkim tempie i każdy dzień jest tutaj ważny. Co dzień, regularnie i konsekwentnie musimy dostarczać organizmom dzieci niezbędną do prawidłowego rozwoju dawkę witamin i innych składników odżywczych. Głównym ich Ÿźródłem powinny być warzywa, owoce oraz ich przetwory, jako produkty, które dzięki zawartym w nich składnikom mogą zapobiec wielu chorobom dietozależnym, takim jak np. otyłośœć czy cukrzyca" - mówi dr Aneta Górska-Kot, ordynator Oddziału Pediatrii w Szpitalu Dziecięcym przy ul. Niekłańskiej w Warszawie. " –Warzywa i owoce to bogactwo witamin, mikro- i makroelementów, a także substancji o działaniu antyoksydacyjnym, które mają ogromne znaczenie dla zdrowia. Nie martwmy się, jeœli dziecko jakiegoœ warzywa czy owocu nie lubi. Spróbujmy wrócić z nim za jakiœ czas albo np. skorzystać z bogatej oferty soków warzywnych lub warzywno-owocowych. Jeœli konsekwentnie będziemy wyrabiać zdrowe nawyki u dzieci, między innymi dając dobry przykład, to zwiększamy szanse na to, że także jako dorośœli będą odpowiednio się odżywiać i dbać o swoje zdrowie".

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.


Blogi »

Lew Starowicz

Lew Starowicz

Kobieta obaw pełna

Kalendarium

« » luty 2017
PnWtŚrCzPtSbN
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 1 2 3 4 5
Studenci Medycyny i Farmacji