Zdrowa dieta w podróży i na wakacjach

Jak zadbać o prawidłową dietę w czasie wakacyjnych podróży? Jak ograniczyć sięganie po niezdrowe przekąski dostępne na stacjach benzynowych, w przydrożnych barach czy na lotniskach? Radzi dr Aneta Górska-Kot, ordynator Oddziału Pediatrii w Szpitalu Dziecięcym przy ul. Niekłańskiej w Warszawie.

Tagi

diety

Jeśli to możliwe warto przygotować jedzenie na podróż w domu - proste do przygotowania i łatwe do zjedzenia w podróży kanapki z pełnoziarnistego pieczywa, pokrojone w słupki warzywa, a także owoce, jak np. banan czy jabłko. Dobrym rozwiązaniem będzie też karton soku przecierowego, o dużej zawartości błonnika, który łatwo zaspokoi głód, jak np. warzywno-owocowy czy pomidorowy. Takie postępowanie oszczędzi nie tylko żołądki podróżujących, ale też skróci czas podróży, bo nie trzeba będzie zatrzymywać się za każdym razem, gdy poczują głód. Tego rodzaju zdrowe przekąski będą także pomocne, gdy np. utknęliśmy na lotnisku i musimy skorzystać z dostępnych tam barów albo postanowiliśmy się zatrzymać na stacji benzynowej.

Organizm nie ma wakacji

Aby w czasie wakacyjnego wypoczynku czuć się dobrze warto zachować podstawowe zasady zdrowego odżywiania: jeść regularnie i lekkostrawnie, pamiętać o śniadaniach i nie leżeć cały dzień z pustym żołądkiem na plaży, po to, by wieczorem biesiadować bez umiaru. W czasie wzmożonego wysiłku, np. chodzenia po górach, trzeba zadbać o dostarczenie sobie większej, niż zazwyczaj dawki energii. Nie warto rezygnować z cennych dla zdrowia produktów, takich jak warzywa i owoce, bo nawet jeśli nie ma warunków do przygotowania sałatki -  wystarczy sięgnąć po karton soku, by szybko dostarczyć sobie wymagane przez organizm składniki odżywcze z tych produktów.

Warzywa, owoce i soki doskonale nawodnią organizm, a jednocześnie dostarczą składników mineralnych, które szybciej traci się w czasie upałów, takich jak: sód, potas, magnez czy wapń.

Dzieci domagają się kolejnej wakacyjnej, niekoniecznie zdrowej, kulinarnej atrakcji? Warto się postarać zawsze mieć w torbie zdrowe i smaczne, a także kolorowe przekąski, - by dziecko miało wybór różnorodnych produktów: warzyw, owoców, orzechów, soków, musów, pełnoziarnistych przekąsek. Jeśli dziecko wie, że wystarczy sięgnąć po coś dobrego do torby na ramieniu rodzica, nie będzie tak często domagać się słodkości oferowanych przez ulicznych sprzedawców. 

Jeśli spędzamy urlop w egzotycznych rejonach - warto próbować potraw lokalnej kuchni. Takie doświadczenia otwierają nas na nowe smaki, a z podróży przywozimy nieznane wcześniej przyprawy i produkty. Należy jednak być uważnym przy wyborze miejsca - siadajmy tam, gdzie jadają miejscowi, którzy znają lokalne jadłodajnie.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.