Stres oksydacyjny: jak sobie z nim radzić?

Stres, zanieczyszczenie środowiska, używki, nieprawidłowa dieta zaburzają równowagę pomiędzy wolnymi rodnikami, których nadmiar jest szkodliwy dla zdrowia a antyoksydantami, które pomagają zwalczać negatywny wpływ wolnych rodników na nasz organizm.

Wolne rodniki to związki o silnym potencjale utleniającym - działającym niszcząco na komórki i tkanki. Powstają w organizmie w wyniku naturalnych reakcji biochemicznych. Mogą również pochodzić z zewnątrz: ze skażonego powietrza, wody, dymu papierosowego, zjonizowanego powietrza, wysoko przetworzonej żywności, a także być wynikiem niewłaściwej tj. ubogiej w produkty z owoców i warzyw diety, itp.

Ważna dieta antyoksydacyjna

Doniesienia naukowe wskazują, że wolne rodniki przyczyniają się do rozwoju wielu chorób m.in. choroby Parkinsona czy Alzheimera, chorób nowotworowych i oczu, odpowiadają także za przedwczesne starzenie się organizmu. Duża ilość wolnych rodników w organizmie jest zdecydowanie niekorzystna, dlatego powinny być neutralizowane i na bieżąco usuwane z organizmu.
Aby zapobiec tzw. stresowi oksydacyjnemu, czyli sytuacji, w której ilość wolnych rodników przekracza możliwości ich neutralizacji, powinniśmy wzbogacać naszą dietę w produkty zawierające naturalne antyoksydanty, zabezpieczając się się przed negatywnymi skutkami stresu oksydacyjnego. 

Na tzw. liście ORAC (Oxygen Radical Absorbance Capacity), czyli liście produktów posiadających największą zdolność neutralizowania wolnych rodników znajdziemy całą gamę,przede wszystkim warzyw i owoców. Ich źródłem są także soki, bo wszystkie, bez względu na to czy mówimy o soku samodzielnie przygotowanym w domu, czy pasteryzowanym soku ze sklepu, w tym również z soku zagęszczonego, są robione z warzyw i owoców, a więc, podobnie jak one stanowią cenne źródło składników o działaniu antyoksydacyjnym. 

Antyoksydanty w warzywach i owocach 

  1. Jednym z silnych antyoksydantów neutralizujących wolne rodniki jest witamina C (tzw. kwas askorbinowy) -  bogate w nią są
    - warzywa: papryka, brokuły, kapusta czy zielona pietruszka
     - owoce: owoce cytrusowe, czarna porzeczkę, borówka, truskawka czy aronia.
    - soki i nektary. Wystarczy wypić np. szklankę, czyli ok. 200 ml, soku pomarańczowego lub grejpfrutowego dziennie, aby zapewnić sobie ok. 60% - 70% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. 
  2. Silnym przeciwutleniaczem jest także witamina E: brokuły, brukselka,  marchew czy żurawina, soki warzywno-owocowych lub wielowarzywny.

  3. Kolejnym ważnym sprzymierzeńcem w walce z wolnymi rodnikami są karotenoidy ( jeść żółte, czerwone i pomarańczowe owoce i warzywa, jak np. marchew, paprykę, dynię, mango, morele lub pić wyprodukowane z nich soki.

„Profilaktyczna siła warzyw i owoców wynika nie tylko z ich wysokiej wartości odżywczej, ale też dużego potencjału antyoksydacyjnego, czyli zdolności do neutralizacji groźnych dla zdrowia wolnych rodników. Zawarte w warzywach i owocach antyoksydanty mają ogromną rolę w zmniejszaniu prawdopodobieństwa występowania takich chorób jak np. choroby układu krążenia, udar, cukrzyca czy nowotwory "- mówi dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia. "Już od 1 do 3 porcji dziennie zmniejsza ryzyko ich wystąpienia o ok. 14 proc.. Przy 7 porcjach dziennie potencjalne ryzyko ich wystąpienia spada nawet o ok. 40 proc. . Między innymi, dlatego właśnie nasz Instytut zaleca jak największe spożycie tych produktów – minimum na poziomie 400 g w 5 porcjach dziennie. W rekomendacji stwierdza się też, że jedną z tych porcji (ok. 200 ml) może stanowić szklanka soku. Jeśli na naszych talerzach pojawią się kolorowe warzywa i owoce, jeśli będziemy pić zrobione z nich soki, to antyoksydantów nam nie zabraknie, a my będziemy mogli cieszyć się dobrym zdrowiem.”

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.


Blogi »

Lew Starowicz

Lew Starowicz

Seksowne profesje

Kalendarium

« » kwiecień 2017
PnWtŚrCzPtSbN
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Studenci Medycyny i Farmacji