Najlepsza dieta na upały

W czasie upałów nasz organizm traci coraz więcej płynów, a wraz z nimi cennych dla zdrowia mikro- i makroelementów. Po jakie produkty powinniśmy częściej sięgać w upalne dni, by z dobrym samopoczuciem móc w pełni korzystać z uroków lata?

Tagi

diety

Aby dobrze się czuć należy pić odpowiednią ilość płynów każdego dnia. Zalecenia ekspertów mówią o ok. 2-2,5 litra płynów dziennie. Wraz z nastaniem upałów warto pamiętać, że nawet taka ilość może okazać się niewystarczająca. Zwłaszcza, że latem, oprócz wysokich temperatur, przyczyną utraty większej ilości płynów z naszego organizmu jest też fakt, że w ciepłe dni dużo czasu aktywnie spędzamy na świeżym powietrzu np. uprawiając sporty czy zwiedzając nowe miejsca. Utrata wody to nie wszystko, co nam grozi. Kiedy się pocimy, przez skórę z naszego organizmu uciekają także cenne składniki mineralne, które odpowiadają za jego prawidłowe funkcjonowanie.

Warzywa i owoce – ratunek w czasie upałów

„Podczas upałów powinniśmy pić wodę, jednak sama woda nie wystarczy. Potrzebne jest także uzupełnienie pierwiastków, które wtedy szybciej tracimy, takich jak np. sód czy potas, ale także magnez, wapń. Dlatego latem nie tylko nie możemy pozwolić sobie na to, by pomijać w diecie bogate w nie warzywa i owoce, ale wręcz powinniśmy spożywać zdecydowanie więcej tych produktów niż zalecane minimum - mówi dr Katarzyna Stoś, prof. nadzw. Instytutu Żywności i Żywienia. " A zalecane minimum to 400 g owoców lub warzyw dziennie, w 5 porcjach. Warzywa i owoce, składają się w ponad 80-90 proc. z wody, dlatego tak dobrze nadają się do nawodnienia organizmu, a dodatkowo stanowią bogate źródło witamin oraz mikro- i makroelementów, jakie tracimy w nadmiarze w upalne dni. Są także źródłem energii, której nie może nam zabraknąć, jeśli chcemy aktywnie spędzać czas.” 

Sok w zastępstwie warzyw i owoców

Latem można łatwo się do tych rad zastosować - jedząc np. truskawki lub czereśnie, które zawierają np. fosfor, wapń i magnez czy bardziej egzotyczne arbuzy, bogate m.in. w żelazo czy sód. Jednak wędrując po górach czy zwiedzając zabytki, nie zawsze mamy możliwość zjeść odpowiednią ilość warzyw i owoców, a właśnie wtedy tracimy jeszcze więcej płynów, a wraz z nimi cennych pierwiastków. Dobrym rozwiązaniem będzie więc sięgnięcie po karton soku. 

„Te same zalety, co owoce i warzywa mają także soki, ponieważ zawierają znaczną ilość wody, tak jak produkty, z których je zrobiono i, podobnie jak warzywa i owoce są cennym źródłem witamin i składników mineralnych. Soki są dobrym rozwiązaniem także dlatego, że latem często rzadziej odczuwamy głód i tym bardziej narażeni jesteśmy na utratę cennych składników z organizmu" - mówi  dr Katarzyna Stoś. "Szczególnie polecany jest sok pomidorowy, który uzupełni niedobory potasu, które mogą wystąpić w upalne dni. Niedobór tego pierwiastka zaburza gospodarkę elektrolitową organizmu, powodować może bolesne skurcze mięśni, a także m. in. opuchliznę rąk i nóg. Tymczasem już jedna szklanka soku pomidorowego zabezpieczy nam ok. 25 proc. dziennego zapotrzebowania na ten cenny pierwiastek.”

Ważna witamina C

W ciepłe dni, uprawiając aktywnie sport tracimy także większe, niż zwykle, ilości witaminy C. To szczególnie niebezpieczne, bo nasz organizm nie potrafi jej sam gromadzić. Sięgajmy więc po bogate w nią owoce cytrusowe czy np. czarną porzeczkę. Warto pamiętać jednak, że dłuższe przechowywanie owoców w warunkach domowych powoduje, że witamina C się utlenia. Dlatego także w tym wypadku dobrym rozwiązaniem jest szklanka soku, np. grejpfrutowego lub pomarańczowego, która pokryje dzienne zapotrzebowanie na tę cenną witaminę w ok. 60-70 proc. Soki powstają bowiem z owoców zebranych w szczycie sezonu, kiedy zawartość witamin w owocach jest największa.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.


Blogi »

Lew Starowicz

Lew Starowicz

Seksowne profesje

Kalendarium

« » styczeń 2017
PnWtŚrCzPtSbN
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Studenci Medycyny i Farmacji