Słońce: jak się chronić przed szkodliwym promieniowaniem?

"Cieszmy się latem, ale nie zapominajmy o profilaktyce i odpowiednim zabezpieczeniu! Kapelusz na głowę, butelka wody pod ręką i krem z filtrem - to niezbędnik każdego zdrowego Polaka na wakacjach"- przypomina Bożena Janicka, prezes Porozumienia Pracodawców Ochrony Zdrowia.

Narażanie organizmu na szkodliwe działanie promieni słonecznych może skończyć się źle. Udar słoneczny, rak skóry, złośliwy czerniak - to największe zagrożenia wynikające z nadmiernej i niekontrolowanej ekspozycji skóry na słońce.

"Latem do naszych gabinetów często zgłaszają się pacjenci narzekający na poparzenia, przebarwienia i zmiany na istniejących już znamionach. Nie zawsze jest to nowotwór, jednak zdarzają się i takie przypadki. Słońce ma dobrotliwy wpływ na nasze zdrowie, ale tylko wtedy gdy wiemy, jak z niego korzystać. Absolutnie nie wolno wychodzić na plażę, czy spacerować w upały bez wcześniejszego zabezpieczenia się dobrym kremem z filtrem UV  - mówi Bożena Janicka. 

Jakie preparaty zalecają lekarze?

"Wszystko zależy od rodzaju skóry i karnacji. Jeśli jest delikatna i bardzo jasna, warto wyposażyć się w balsamy z wysokim filtrem, nawet 50. Chroni i minimalizuje ryzyko fotostarzenia się skóry oraz pojawienia się mało estetycznych (czasem groźnych dla zdrowia) przebarwień. Dla pozostałych osób, wystawionych na słońce, już filtr o wskaźniku 30 zabezpiecza przed szkodliwością promieni i gwarantuje „zdrową” opaleniznę" - mówi Bożena Janicka.

O czym najczęściej zapominamy myśląc o ochronie skóry przed słońcem? 

"Nawet jadąc samochodem narażamy się na niekorzystne działanie słońca, bo promienie UVA przenikają przez szyby. Planując podróż za kółkiem również należy się posmarować. Twarz, szyja, dekolt, odkryte ramiona. Stosujmy też kremy wychodząc z domu w słoneczny dzień. Nie prowokujmy chorób. Profilaktyka jest niezbędna w każdej sytuacji, a szczególnie w upały!" - przypomina prezes PPOZ.

Latem zalecane jest także kontrolne monitorowanie znamion, które mamy na skórze. Nie bez znaczenia jest też ochrona głowy i regularne nawadnianie. Wypijanie dziennie 1,5 litra wody to niezbędne minimum! Dodaje sił, korzystnie wpływa na wygląd, poprawia przemianę materii.   

A co zrobić, żeby wymarzona opalenizna była nie tylko piękna, ale także zdrowa?Warto urozmaicić codzienną dietę.

  • Wątróbka, ryby, żółte sery i żółtka jaj - dostarczą nam witaminę A (wspomagającą produkcję melaniny).
  • Truskawki (sezon w pełni) papryka, pomidory, cytryny, pomarańcze, kiwi - bomba witaminy C (wzmacnia skórę i ma działanie odtruwające).
  • Rośliny strączkowe, melony, marchewka, szpinak - zapobiegają odwodnieniu i utrzymują opaleniznę (dostarczają witamin E i B).
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.


Blogi »

Lew Starowicz

Lew Starowicz

Seksowne profesje

Kalendarium

« » styczeń 2017
PnWtŚrCzPtSbN
26 27 28 29 30 31 1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31 1 2 3 4 5
Studenci Medycyny i Farmacji