Jak dbać o stopy

Nasze zdrowie na stopach stoi... Jak można im ulżyć? Czasem warto zrobić tylko kilka drobnych kroków...

Stopa - 26 kości, 32 stawy oraz ponad 100 mięśni - to skomplikowany mechanizm, który dźwiga ciężar ciała i jest doskonałym narzędziem do diagnozowania wielu chorób. Łuszcząca i sucha skóra na piętach to nie tylko defekt kosmetyczny - może świadczyć o zaburzeniach związanych z pracą tarczycy. Z kolei powtarzające się drętwienie stóp może się wiązać z cukrzycą.

Współczesna praca biurowa nie sprzyja zdrowiu. Praca w pozycji siedzącej, godziny spędzone przed monitorem czy długotrwałe podróże służbowe, to czynności generujące wiele problemów zdrowotnych. Okazuje się, że już kilkuminutowy spacer może być zbawienny. 

"Długotrwałe unieruchomienie kończyn powoduje wolniejszy przepływ limfy. To główny winowajca obrzęków. Znakiem ostrzegawczym powinien być towarzyszący im dyskomfort, bowiem wielogodzinne unieruchomienie kończyn może doprowadzić do zastoju krwi oraz stanu zapalnego w żyłach. Trzeba obserwować swój organizm. Ból pod kolanem oraz ten nasilający się podczas siedzenia może oznaczać zakrzepicę żył. Należy unikać długotrwałej pozycji siedzącej. Krótka przechadzka, którą wykonamy raz na godzinę będzie dobrym rozwiązaniem dla naszego układu krążenia" - komentuje Andrzej Rudawski, ekspert kliniki Columna Medica. 

Ważna aktywność

Aktywność ruchowa to nie tylko mordercze treningi na siłowni - warto wykorzystać każdą wolną chwilę na trening. WHO rekomenduje wykonywanie 10 000 kroków dziennie. Niestety, spora część z nas nie przechodzi nawet połowy zalecanego przez specjalistów dystansu. Szkoda, bo spacery to najbardziej naturalna forma ruchu, która dobroczynnie wpływa na nasze zdrowie, nie obciążając przy tym stawów. Poza tym regularne spacery chronią mózg przed utratą pamięci i zmniejszają ryzyko chorób serca. 

Postawa to podstawa

Mięsień sukcesu. Umiejscowiony na szyi i karku, odbiera najwięcej bodźców płynących z układu nerwowego. Przepracowanie, zaburzenia nastroju, zmęczenie, brak aktywności oraz nieodpowiednia postawa ciała - oto główne przyczyny napięcia karku. Czasem wystarczą nawet drobne zmiany. 

"Styl chodzenia może powiedzieć wiele o naszym zdrowiu. Podczas spacerowania wszystkie części naszego ciała muszą być ze sobą dobrze zsynchronizowane. Należy naturalnie poruszać ramionami oraz zwrócić uwagę na sposób ułożenia stóp w trakcie chodzenia. Elementy te wywierają bezpośredni wpływ na nasze mięśnie oraz stawy. Wielu ludzi podczas spacerowania znacznie ogranicza zakres ruchu ramion. W rezultacie powoduje to problemy z napiętym karkiem oraz kręgosłupem. Istotny jest również sposób, w jaki stopa styka się z podłożem. Gdy towarzyszące chodzeniu dolegliwości pojawiają się często, pomocna może okazać się konsultacja podologiczna, dzięki której uzyskamy zalecenia dotyczące profilaktyki oraz wsparcie w procesie leczenia. Lekarz dokona analizy rodzaju deformacji oraz doradzi w kwestii doboru odpowiedniego obuwia bądź wkładek" – radzi Marta Sadura- Kwiędacz, podolog, specjalista leczenia stóp w Columna Medica

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.


Blogi »

Lew Starowicz

Lew Starowicz

Co pana podnieca?

Kalendarium

« » luty 2017
PnWtŚrCzPtSbN
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 1 2 3 4 5
Studenci Medycyny i Farmacji