Prawie połowa Polaków niedosypia

Problemy z zasypianiem wpływają nie tylko na wygląd i samopoczucie - ale i zdrowie (częstsze choroby) czy pamięć (niestety, zawodzi). Jak niedobory snu wpływają na pracę nerek, dlaczego wyrzucić głośny zegarek i czy warto pić mleko przed snem?

Prawie połowa Polaków po 30-tce ma problemy ze snem, problem ten ma też co piąty nastolatek - wynika z badania TNS.  Głównym winowajcą jest stres, który jest nieodłącznym elementem szybkiego tempa życia.

Jak niedosypianie odbija się na zdrowiu?

Nawet krótkotrwałe niedobory snu mogą wywoływać negatywne skutki dla całego organizmu. Najbardziej wrażliwym organem jest centralny układ nerwowy. "Dochodzi do zaburzeń koncentracji i pamięci. Jesteśmy roztargnieni, a więc bardziej narażeni na różnego rodzaju urazy"– mówi dr n. med. Ewa Czernicka-Cierpisz, internista w Klinice Demeter w Warszawie.

Niedobory snu odczuwa również układ krążenia. Ciśnienie tętnicze wzrasta, a to obciąża naczynia i mięsień sercowy. "Dochodzi do niedotlenienia mięśnia sercowego, co często kończy się zawałem. Może dojść do innych powikłań, takich jak przerost mięśnia sercowego czy zaburzenia rytmu serca" – tłumaczy dr n. med. Ewa Czernicka-Cierpisz. 

Statystycznie częściej obserwuje się problemy z układem pokarmowym, np. występowanie Choroby Crohna. "Ponieważ zaburzamy rytm dnia i nocy filtracja nerek jest taka sama przez całą dobę, a więc częściej oddajemy mocz" – mówi ekspert. 

Niedobry snu dotykają również układ hormonalny. Często dochodzi do nadprodukcji kortyzolu ( hormonu stresu) - organizm zaczyna działać tak, jakby był w permanentnym stresie– szybciej się męczymy, jesteśmy nerwowi, bardziej impulsywni

Na dobry sen

Pora snu jest często uwarunkowana genetycznie. Każdy ma swój rytm dobowy i każdy powinien się do niego dostosować. Ważne żeby przesypiać 8-9 godzin dziennie - 6 godzin to za mało. Jeśli problem się utrzymuje przez dłuższy czas lub jest spowodowane chorobą, należy koniecznie udać się do lekarza. Z bezsennością okresową można jednak walczyć za pomocą sprawdzonych sposobów. 

Jak ułatwić sobie zasypianie? 

  • Sypialnia powinna być ciemna i cicha - nie ma tu miejsca na telewizor, głośny zegarek czy światło z ulicy.
  • Zadbaj o czyste i świeże powietrze  i temp. ok 20 st. C.
  • Warto pamiętać, że czas, objętość i rodzaj wieczornego posiłku wpływa na sen -  może utrudnić lub ułatwić zasypianie. Cenne są produkty zawierające tryptofan.

- Fazę snu i czuwania reguluje melatonina, która powstaje z tryptofanu, przekształcanego na drodze wielu procesów biochemicznych. Organizm nie produkuje go samodzielnie, dlatego kolację warto urozmaicić o mleko i jego przetwory – jajka, ryby, drób. Ważne, aby lekkostrawną kolację zjeść około 2-3 godziny przed nocnym wypoczynkiem, co zapewni nam zdrowy i spokojny sen. W drugiej części dnia, zwłaszcza wieczorami, warto unikać kofeiny, tj.: kawy, mocnej herbaty oraz alkoholu – mówi Katarzyna Uścińska, dietetyk w Klinice Demeter w Warszawie.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Wszelkie prawa w tym Autora, Wydawcy i Producenta bazy danych zastrzeżone. Jakiekolwiek dalsze rozpowszechnianie artykułów zabronione.

Komentarze

Polecamy

Newsletter

Zapisz się do bezpłatnego newslettera Pulsu Medycyny.
Podaj swój email.


Blogi »

Lew Starowicz

Lew Starowicz

Co pana podnieca?

Kalendarium

« » kwiecień 2017
PnWtŚrCzPtSbN
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Studenci Medycyny i Farmacji